mandag den 2. maj 2022

Et lærerigt og meget hyggeligt besøg af SØF

Flere af de søskende som deltager på Ådalskolens søskendekursus i Ringsted fortæller, at de er blevet bedre til at snakke om deres brors eller søsters handicap og de udfordringer som følger med end førhen på baggrund af søskendekurset. De forklarer, at diagnoser og handicap ikke er noget, de tidligere har snakket om i deres miljøer. Tværtimod har flere søskende oplevet at disse emner været meget tabubelagte og emner som mange i det hele taget fortrak at gå langt udenom. Som et led i den udvikling børnene og de unge har gennemgået på søskendekurset er de dog begyndt at snakke om deres oplevelser og erfaringer:

”Jeg snakkede ikke tidligere om min bror som har autisme for jeg vidste simpelthen ikke hvordan jeg skulle få begyndt for at de andre ikke skulle begynde at grine. Efter jeg har været på Ådalskolens søskendekursus har jeg fået mere mod til at forklare mig på en god måde”.
Det tyder på, at søskendekurset kan bidrage til at nedbryde den tabuisering af bekymring og tvivl som nogle søskende kan opleve i deres hverdag. At have en bror eller søster med et handicap er stadig ikke normalt og derfor er der flere i omgivelserne som stadig ikke ved, hvordan de skal eller bør reagere. For flere af søskende er samspillet med andre søskende en af de største grunde for at ønske et søskendekursus, som netop er med til, at nedbryde tabuer og skabe netværk med andre som oplever det samme.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar