tirsdag den 18. januar 2022

Vores tanker bag søskendekurserne på Ådalskolen


Baggrunden for Ådalskolens søskendekursus beror på et et ønske om at tilbyde børn og unge i alderen 9-16 år, som har en bror eller søster med et handicap et kortvarigt kursus, som har både et udviklingsperspektiv, et forebyggelsesperspektiv og et handlingsperspektiv. Gennem de 3 weekender kurset varer, vil børnene og de unge opleve et struktureret og spændende kursusforløb målrettet deres udviklingsniveau. Gennem kurset får deltagerne faktuel viden om deres brors ellers søsters handicap, styrker og relationer, en større robusthed og hvad de kan og må forvente sig af den rolle, som de er i. Søskende får endvidere som noget af det vigtigste lejlighed til at overveje og tale om situationer og erfaringer, som de selv synes er udfordrende og får ideer til, hvordan de fremadrettet kan tackle disse situationer måske på en ny og anderledes måde.

Grunden til, at netop disse elementer er udvalgt er, at virksomme børneprogrammer er karakteriseret ved at indeholde elementer som:
• give børnene realistiske forventninger til deres brors eller søsters udvikling
• styrke børnenes forståelse overfor en bror eller søster med et handicap
• give viden i børnehøjde og ”tag-med-hjem-og afprøv ideer”
• få børnene til at forholde sig til søskenderollen sammen med andre
• give et tilbud om fællesskab sammen med andre børn i lignende situationer
Erfaringer fra Ådalskolens søskendekurser gennem 12 år viser, at søskende er meget glade for at deltage i kurset. Det opleves af dem som meget positivt, at både yngre og ældre søskende deler livsoplevelser og at kurset er målrettet og dækkende for alle grupper af handicaps. Ådalskolens søskendekursus ses dermed både i et udviklingsperspektiv, et forebyggelsesperspektiv og et handlingsperspektiv. Udgangspunktet er, at søskende gennem de handlekompetencer, de tilegner sig undervejs på kurset, får større generel sikkerhed i søskende rollen, samtidig med at de også ved, hvordan de skal håndtere situationer, hvor der kan være risiko for, at de ellers ville opleve konflikter.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar