onsdag den 12. januar 2022

Det er slet ikke kun sort eller hvidt

Når Ådalskolen i Ringsted arrangerer søskendekurser for børn i alderen 9-16 år som har en bror eller søster med et handicap, er vi meget optaget af at se hele søskende perspektivet og undervejs i løbet af søskendekurset få så mange facetter frem, som børnene og de unge er klar til. Ikke meget her i denne verden er nemlig kun sort eller hvidt, men ofte en farvepalet også selvom man ikke lige kan se det ved det første øjekast.

Søskende udtrykker naturligvis også, at der er mange positive fordele ved at have en bror eller søster med et handicap. Det kan være at de selv har lært sig en højere grad af tålmodighed, tolerance, medfølelse/empati og naturligvis en sand multikunster i konfliktløsning. Alt sammen rigtig gode sociale kompetencer, som er styrkende for børnene. Kompetencerne og styrkerne giver børnene selvtillid, når de står overfor at skulle håndtere andre udfordrende situationer senere i livet. Trods minimal forskning på området er der alligevel belæg for at sige, at børn oplever deres forhold til deres søskende med et handicap som positivt når:
  • Når de har en forståelse for deres bror eller søsters diagnose og handicap
  • Når de får støtte til at forstå, hvordan de bedst håndterer deres bror eller søsters udfordringer
  • Når de oplever positive reaktioner fra forældre, omgivelser og jævnaldrende kammerater til deres bror eller søster

Søskende fortæller, at de gerne vi have, at deres forældre hjælper dem med at finde på fælles aktiviteter sammen med deres bror eller søster. Det kan bare være simple aktiviteter og de behøver ikke at koste mange penge. Søskendes tilknytning til hinanden er livslang og en søskende vil sandsynligvis være det menneske, som kommer til at være mest sammen med den bror eller søster som har et handicap. Nogle søskende fortæller også, at forældrene meget gerne må forberede dem på de mange forskellige reaktioner omverdenen ofte har og særligt hvis det er et synligt handicap, hvor barnet f.eks. sidder i kørestol, har et anderledes udseende eller tydelig synlig og anderledes adfærd. Sørg også for at fortælle søskende, hvad handicappet indebærer på kort- og langt sigt og hvad søskende ellers kan forvente sig. Inddrag dem svarende til deres alder og ikke mindst modenhed. Ikke for meget og ikke for lidt – det er en balancegang, som man må forsøge sig med og finde den rette dosis.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar