”Den forståelse man mødte på søskendekurset, er noget alle børn, som har en bror eller søster med et handicap, burde mærke (…). Den følelse af at alle de andre forstod én, gjorde så meget for mig, som mine egne venner naturligvis ikke kommer i nærheden af at give mig følelsen af, fordi de ikke forstår hvordan det er” Martin 12 år.
Når et søskendekursus på Ådalskolen er slut fortæller børnene generelt, at de er rigtig glade for at være med og fremhæver især det særlige fællesskab med ligesindede, der umiddelbart forstår dem, som det, der gør den allerstørste forskel for dem:
John: Hvad betyder det
for dig at være med på søskendekurset på Ådalskolen?
Barn: Det betyder, at
jeg har nogle at dele det med ud over vennerne, som slet ikke forstår det. De
kan ikke sætte sig ind i, hvordan det er. Det er egentlig ikke, fordi det er
svært for mig at fortælle om. Jeg har altid været åben og fortalt om det i
klassen, at min søster har et handicap men de kan aldrig rigtig forstå det og derfor holdt jeg op. De
kan ikke rigtig sætte sig ind i det. Alle søskende melder enstemmigt tilbage
til os gruppeledere, at de ønsker at søskendekurset varede længere, at der var flere
aktiviteter, hyppigere møder og gerne endnu en søskendecamp.
Søskendekurset er
afgjort et sted, hvor man kan snakke mere frit. Hvis man ikke har lyst til at
snakke et andet sted, så kan man derhenne og det er meget rart ikke kun at
snakke om ens brors eller søsters handicap. Selvom man deltager på et
søskendekursus er det ikke ensbetydende med, at man kun behøver at snakke om ens
bror eller søster. Bare det at man har det her indre fællesskabsagtig, at jeg
ved, at der er nogen, hvis jeg skal snakke om det. Sådan har vi det på det
søskendekursus som jeg deltog i, en meget god balance. Hvis vi snakker om
noget, så kan vi lige komme omkring handicap og diagnose og derefter tilbage
til noget i vores hverdag. Det synes jeg er meget godt. Vi oplever på
søskendekurserne, at søskende har en meget stor mængde oplevelser og erfaringer, som
de rigtig gerne vil fortælle om forklarer John Quist Frandsen fra Ådalskolens
søskendekursus i Ringsted. Når først trygheden er grundlagt er snakkene blandt
søskende nærmest ustoppelige. John vurderer, at det er netop er det frisættende
i fællesskabet af ligesindede og jævnaldrende, som gør en afgørende forskel i søskendekursets
indsats. Det er ligesom om det rammer ”spot on” på noget som søskende virkelig
har behov for. For de deltagende søskende er det vigtigt:
At de føler sig mindre
alene, når de møder andre, som er i samme situation.
At de føler sig
forstået af jævnaldrende på en måde, der ikke er mulig for venner.
At de får konkrete
”værktøjer” og metoder til at håndtere svære situationer og følelser.
At de i søskendegruppen kan opleve tillid og få mulighed for at ”sætte ord på” og italesat erfaringer og oplevelser.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar