Sådan siger
gruppeleder John Quist Frandsen fra Ådalskolens søskendekursus i Ringsted. I
lørdags begyndte vi et nyt søskendehold og noget af det vigtigste når vi mødes
første gang er naturligvis at vi lærer hinanden bedre at kende, at vi øver os på
hinandens navne og ved lidt om hvem vi er. Så det så er sagt så er vores
erfaringer at søskende ofte har rigtig meget på sinde. Vi voksne er bevidste om
at det er søskende som er de sande eksperter, det er dem som til daglig bor
sammen med en bror eller søster med særlige behov og det er dem som mærker det
anderledes vilkår på egen krop. Alligevel tager vi ansvar for mange af de
spørgsmål som vi stiller. At vi bruger spørgsmål som åbner op for en historie
og er med til at skabe en dialog. Vi har 5 gode råd til spørgsmål.
1.
Vi
stiller enkle spørgsmål og de skal være enkle og ligetil at forstå. Vi undgår
indviklede formuleringer og indforstået sprogbrug.
2.
Vi
spørger om en ting ad gangen. Et enkelte spørgsmål skal ikke spørge ind til
flere forskellige emner.
3.
Vi
stiller neutrale spørgsmål. Spørgsmål skal ikke tilskynde eller lægge op til,
at søskende svarer i en bestemt retning. Vi spørger ikke, ‘hvor stor
betydning’ noget har for søskende, vi spørger hellere, hvilken betydning det
har.
4.
Vi
stiller genkaldelige spørgsmål. Vi undgår at stille for store krav til, hvor
meget søskende skal kunne huske og hvor langt de skal kunne huske tilbage.
5.
Vi
overvejer nøje ordvalget. Vi bruger kun ord og udtryk, der forstås ens af alle. Vi
bruger ord ord og udtryk, alle kan forholde sig til og korte ord.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar