For børn i alderen 9-12 år som har en bror eller søster med et udviklingshandicap
mandag den 21. januar 2019
Mange af børnene får løftet en byrde fra skuldrene.
”Nogle børn på
søskendekurserne fortæller og taler meget og andre siger ikke så meget i
begyndelsen. Men vi oplever ofte, at de børn, der ikke siger så meget, med
tiden siger meget mere – eller de fortæller derhjemme, at de har fået en masse
ud af at høre de andre søskende fortælle. Det er også en vigtig del af det at
finde ud af, at man slet ikke er den eneste i verden med en bror eller søster
med særlige behov,” siger John Quist Frandsen, som er en af gruppelederne bag
Ådalskolens søskendekursus i Ringsted. ”Et af vores gode eksempler er en
familien, hvor storesøsteren har infantil autisme og hårdt ramt af stress på
grund af flytning til et bosted. Barnet får talt om det her hos os og det
lykkedes også at få draget skolen ind i det så der kan blive taget de fornødne
hensyn. Barnet er holdt op med at have ondt i maven, for nu er der åbenhed om,
hvordan storesøsteren har det og hvorfor,” siger han. ”De forstår pludselig, at
deres søskende har nogle helt særlige udfordringer og at det er noget der hører
til handicappet. Nogle af børnene sover fx ikke ret godt om natten oftest på
grund af bekymringer. Når de begynder her på søskendekurset, hører vi ofte, at
så går det bedre med at få sovet,” siger John.
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar