onsdag den 16. januar 2019

Mine bekymringer blev til brugbar forståelse

På Ådalskolens søskendekursus mødte jeg børn som jeg selv, som har oplevet og erfaret, at livet ikke altid er let, når man har en bror eller søster med et handicap. Det kursus gav mig sådan en energi, som jeg aldrig før har oplevet. Jeg var helt høj, når jeg blev hentet af mine forældre lørdag eftermiddag. ”Da jeg kom hjem, spurgte min storesøster, om jeg var på stoffer. Nej nej, alt er bare faldet på plads, forklarede jeg med glæde og begejstring”. Jeg følte mig helt klart hjemme på søskendekurset allerede fra første dag. De andre børn har stor forståelse for mine udfordringer. Jeg behøver ikke bruge energi på, hvad de mon tænker om mig eller kikker for jeg ved, at de er i samme situation som mig. Alle er klar over, at man har søskende med særlige behov. Det var så afslappet. Og selv om jeg i begyndelsen ikke kendte dem, så fik vi nære relationer og var kede af det da søskendecampen var slut. Ådalskolens søskendekursus var for Louise oplevelsen af at høre andre fortælle deres historie om deres søskende, at børnene kunne støtte hinanden og hive hinanden op. Vi vidste, hvad de andre "står i". Udfordringerne er naturligvis forskellige, men alle har en historie, som påvirker fortæller hun. Ud over at møde andre børn som har søskende med særlige behov er det også den faglige viden, man får, som rykker hende. Der er en masse aktiviteter og øvelser. Vi har fået noget at vide om forskellige handicaps, deres kendetegn og den adfærd som ofte følger med. Så har vi lært noget om tanker, at vi bliver som vi tænker og at det er vigtigt at kende forskel på røde- og grønne tanker. Det er interessant at lære og det er skønt med masser af info. Et søskendekursus er en vigtig kombination af socialt samvær og et aktivt foredrag. En dejlig læreproces, siger Louise, som kun kan anbefale den til andre søskende, som også har en bror eller søster med særlige behov.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar