For bare et år
siden var Christian så meget i tvivl om hans søsters handicap. Christian er 12
år og bror til en lillesøster med et handicap. Et handicap som hedder CP (cerebral
parese) og som påvirker hende i mange af dagligdagens situationer. Christian viste godt ,at
hans søster var anderledes og ikke kunne de samme ting som kammeraternes
søskende. Men så heller ikke meget mere end det. Først efter han havde deltaget på
Ådalskolens søskendekursus har han få sat flere af de meget komplekse ting og forundringer på
plads. De voksne på søskendekurset fortalte, at CP er en hjerneskade og at man før
hen opfattede CP som en motorisk funktionsnedsættelse med baggrund i det man
kaldte en motorisk hjerneskade, men i dag er man klogere og ved, at der er tale om en meget mere
kompleks hjerneskade, der i langt de fleste tilfælde skyldes forstyrrelser i
fosterets hjerne, som ikke er færdigudviklet. Cerebral parese kommer til udtryk
på mange forskellige måder. På søskendekurset kunne Christian få svar på mange
af hans spørgsmål og efterhånden som der kom flere svar gav det ansledning til
endnu flere spørgsmål. Christian lærte at børn med CP har et meget varieret
funktionsniveau – både fysisk og kognitivt. Det spænder fra børn med normal
gangfunktion til børn, der må anvende kørestol. Ligesom den enkelte med CP vil
have kognitive funktionsnedsættelser i større eller mindre grad. Christian
lærte også, at al adfærd uanset om den er motorisk, kognitiv eller social har
sin oprindelse i samspillet i hjernens kredsløb. Så er ét bestemt område i
hjernen ramt af en skade, vil det medføre forstyrrelser i hjernens interne
kommunikation, hvilket igen giver individuelle forstyrrelser i adfærd.
Christian fortæller i slutningen af søskendekurset, at han er blevet så meget
klogere på hans søsters særlige behov, at han har fået besvaret virkelig mange
af hans spørgsmål og måske som noget af det vigtigste, at have mødt andre
søskende på hans egen alder, som også har en bror eller søster med særlige
behov.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar