I de sidste 2 år
har Ådalskolen i Ringsted planlagt og afviklet søskendekurser for børn som har
en bror eller søster med et handicap. Når et søskendekursus er slut udfylder børnene et
spørgskema og deltager dermed i undersøgelse af søskendekursets effekt. Den
generelle tendens viser en positiv effekt af børnenes oplevelse og udbytte af at have deltaget. De fleste begrundede deres ønske for deltagelse med et behov
for at møde andre børn, der befinder sig i en lignende situation samt et behov
for at få bearbejdet sin situation gennem forståelse og støtte. Børnene ser
derudover ud til at opnå det, de ønsker med deltagelsen. 96 % svarer, at de ’i
nogen grad’ eller ’i høj grad’ har fået opfyldt deres forventninger. De fire hyppigst
nævnte effekter som deltagerne ’i høj grad’ har oplevet er følgende:
•Jeg er blevet
bedre til at acceptere min situation.
•Jeg er blevet
bedre til at fortælle andre, hvordan jeg har det.
•Jeg har fået
større indsigt i den situation jeg er i.
Vi er meget
tilfredse med effekten og den rammer lige plet i det retning, som vi gerne vil
have at et søskendekursus tager. Ådalskolen afvikler endnu et søskendekursus i
foråret 2015 og der er åben for tilmelding allerede nu.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar