fredag den 6. juni 2014

Jeg er bror til en søskende med ADHD

Mathias fortæller at familiens hverdag er blevet bedre
Ja det er noget af en krævende opgave at være barn til en bror med ADHD -  det kan jeg godt fortælle jer. Mathias indleder e-mailen på denne måde og vi har fået lov til at bringe hans tanker og historie på hjemmesiden. Tak for hjælpen Mathias og vi håber andre søskende og forældre vil kunne genkende det du skriver. "Stor tålmodighed, overbærenhed og særlig forståelse er blot nogle af de egenskaber, som jeg hele tiden står overfor og som er en udfordring for mig. Vi børn kan opleve alle former for følelser, når vi bor sammen med en søskende med ADHD. Vi kan føle os rasende, frustrerede og opleve forvirring omkring vores brors (eller søsters) adfærd. Når jeg er hjemme kan det være anstrengende og uforudsigeligt. Jeg kan nogle gange føle jalousi over al den opmærksomhed som min bror får. Min brors adfærd kan også være provokerende og grænseoverskridende. Slagsmål og skænderier er hverdagskost og jeg synes engang imellem at det bliver mere og mere vanskeligt at bevare tålmodigheden. Jeg synes at min bror opfører sig urimeligt og indtil jeg kom på Ådalskolens søskendekursus viste jeg ikke så meget om min brors handicap. Jeg følte bare, at han fik masser af ekstra chancer eller flere belønninger til trods for hans dårlige opførsel. Jeg har lært på søskendekurset, at ADHD er et usynligt handicap og at min brors adfærd er fordi han let misforstår tingene, bliver utryg og forvirret. Derfor har vi i min familie fået hjælp af en dygtig ADHD konsulent som hjælper os med at gøre vores hverdag meget mere forudsigelig og tydelig.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar