Søskende genkender andre børns oplevelser
Et meget vigtigt element på Ådalskolens søskendekurser er
børnenes indbyrdes interaktion. Det er fra de andre børn, at de netop oplever, at hverdagen er forbundet med mange ligheder. Børnene opdager meget hurtigt et fællesskab og en
høj grad af identifikation. Således oplever alle børnene på søskendekurset
genkendelighed i det, de andre børn fortæller, og det giver dem en fælles
forståelse i forhold til det at have en bror eller søster med et handicap. Som
en konsekvens af dette fortæller de, at de har fået lettere ved at tale om handicappet,
de er blevet klogere på, hvad et handicap betyder nu og i fremtiden, ligesom de
har fået viden om, hvordan man bedst kan tackle en lillebror med infantil
autisme. Rasmus på 12 år udtrykker det således: ”Det er, som om jeg har fået
ryddet op i mine tanker … jeg føler mig ikke så alene mere, det hjælper at tale
med nogen, man ikke på forhånd kender, og som har oplevet det samme, de forstår
det, og jeg er ikke bange for at gøre dem kede af det ... jeg er på en måde
blevet klogere på andre mennesker ... mine meninger er o.k. ... nu ved jeg, at
andre har det ligesom mig ... jeg føler mig ikke alene og anderledes mere.”
Ingen kommentarer:
Send en kommentar