Når vi spørger børnene på efterårets søskendekursus, hvad de
mente om det var det første de sagde, at det havde været sjovt. Det som børnene
beskrev som sjovt, var for det første, oplevelser, hvor de gjorde noget, de ikke
havde gjort før eller hvor de brugte noget, de kender på en helt anderledes
måde, end de havde forestillet sig. En af pigerne tog et billede af en af
posterne på aftenløbet. Hun havde ikke tidligere deltaget i et sådan løb med
forskellige aktiviteter ved posterne, som de skulle finde rundt i Hvalsø skovene.
Billedet hun tog med hendes telefon forestillede børn, som spiste lakridsbånd ved at bruge mundmotorik og
med hænderne på ryggen. For pigen var det en af løbets sjove oplevelser, fordi
hun ikke har oplevet sådan en aktivitet før, og fordi alle de andre børn på
søskendekurset ser komiske ud med ansigtsmimikken i forsøget på at blive først
færdige. Fri leg på legepladsen, snak med de andre børn, undervisning om handicap defineres også af børnene,
som noget af det sjoveste på søskendekurset. Det er således væsentligt at der
for børnene er mulighed for fri leg, fordi det er her de bl.a. etablere,
udvikler og konsolidere deres venskaber med en eller flere af børnene på kurset.
Muligheden for fri leg med organiserede aktiviteter, hvor børnene lærer nyt, men hvor der ikke er et decideret bror eller søster fokus på dem, er
en betydelig årsag til at søskendekursets børn styrker deres indbyrdes
relationer.
”Det sjoveste var, da vi legede på tårnet på legepladsen”
”Det er vigtigt, at der er sådan nogle spil med, fordi så
har man det også sjovt.”
Citatene viser også, at det er afgørende for at have det
sjovt, at der er mulighed for at lave forskellige aktiviteter.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar