Ådalskolen i Ringsted tilbyder søskendekurser for børn i
alderen 9-12 år som har en bror elle søster med særlige behov. Emnerne varierer
fra søskendehold til søskendehold, men i dette blogindlæg vil vi skrive lidt
om emnet bekymring. Emnet bekymring er på nogle søskendekurser et gennemgående
islæt og kan fylde forholdsvis meget i søskendes fortællinger på forskellig vis.
Det kan være bekymring for brorens eller søsterens helbred, bekymringer for
fremtiden, bekymring for de mange og konstante indlæggelser, eller om ens bror
eller søster nu klarer sig og bekymring for hvordan ens forældre klarer det,
når de skal så grueligt meget igennem. Bekymringen forstærkes naturligvis også
af den uforudsigelighed, som er vilkåret for de børn, der vokser op med
søskende med særlige behov eller et handicap og hvor der er en alvorlig sygdom
oveni. På Ådalskolens søskendekurser hører vi søskende fortælle om usikkerheden
og bekymringen om hvorvidt deres bror eller søster er okay og noget tyder på,
at følelsen af bekymring forstærkes i de familier, hvor der ikke tales åbent om
handicappet eller det særlige som ligger til grund for bekymringen. Det gør, at
børnene ikke har mulighed for at få be- eller afkræftet deres bekymringer, fx
om hvorvidt deres søskende klarer en eventuel kommende operation. Nogle børn
har været direkte vidne til flere akutte indlæggelser af deres bror eller
søster og har haft sygdom inde på livet i en meget tidlig alder. Hvor nogle
søskende har været for små til rigtigt at forstå situationens alvor, har
indlæggelserne skabt stor bekymring hos andre. En søskende fortæller os, at
lillesøsterens indlæggelser pga. Drawet Syndrom har bidraget til de værste
oplevelser. Specielt fortæller hun om en af gangene, hvor søsteren får det
dårlig og familien er nød til at ringe 112. ”Det er værst de gange, hvor min
søster hu hej er blevet hentet af ambulance midt om natten mellem to skoledage
og når ambulancen kom, skulle jeg ud til farmor?” (Pige, 12 år). En anden
søskende har bekymringerne om, at lillebroren kan dø af sit handicap beskriver
det på følgende måde: ”Det er helt klart det værste, der kan ske for mig, hvis
der sker ham noget. Det er det, der fylder mit hoved en frygt for, at min bror
tager mere skade.” og pigen fortsætter ”Jeg var i perioder vitterlig bange for,
at han skulle dø. Jeg var meget ked af det i perioder.” (Pige 12 år). Nogle
børn fortæller, at de undgår at læse om konsekvenserne af søsterens handicap i
et forsøg på at skærme sig selv fra yderligere bekymring. Som pigen udtrykker
det: ”Det er for at holde det så meget som muligt på afstand, i forhold til den
skrøbelighed hun indeholder. Jeg har været bange for at finde ud af, hvad mere
der vil kunne ske med hende. Bekymring omkring en søskendes handicap har store
konsekvenser for nogle af børnenes social- og fritidsliv, fordi de fravælger
fritidsaktiviteter eller minimerer samværet med venner for at være hjemme og
holde øje med deres søskende og sikre sig, at de er okay. Børnenes mange og
tunge bekymringer viser et behov for at kunne dele tankerne med nogen og for at
få støtte og hjælp i situationen. Alligevel har rigtig mange gået med tankerne
alene. Den tavshed der kan være både i og udenfor familien er Ådalskolens
søskendekursus med til at åbne op for og vi oplever at børn som har søskende
med svære handicaps har i den grad har brug for at dele oplevelserne med andre.
Vi har oplevet at søskende kan stå ambivalent i forhold til at bede om hjælp,
at de på den ene side har brug for hjælp og på den anden side ønsker at
beskytte og være loyale over for deres forælder. Det er vigtig viden i en
samtale med barnet omkring situationen at finde deres behov for støtte. Det er
tydeligt at konkludere, at en bror eller søster med et handicap og tilmed svær
sygdom oveni skaber en angst og bekymring hos børnene for, at der skal ske dem noget
– eller at de kan dø. For nogle søskende betyder bekymringen en indskrænkning
af deres eget sociale liv, fordi de hellere vil være hjemme og sikre sig, at
deres bror eller søsters tilstand ikke forværres og det øger barnets risiko for
isolation, hvilket er et vigtigt opmærksomhedspunkt i forhold til den hjælp,
søskende kan have brug for.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar