Det
er med god grund, at søskende spiller en aktiv rolle på Ådalskolens
søskendekursus i Ringsted. Deres erfaringer og oplevelser går nemlig hånd i hånd.
Perspektiverne fra henholdsvis søskende og os som gruppeledere supplerer
hinanden, så væsentlige indsigter og viden fra både den faglige verden og den oplevede
verden bliver inddraget og italesat på kurset. Søskende bidrager med deres erfaringer
fra hverdagslivet sammen med en bror eller søster med særlige behov og
erfaringerne fra det oplevede liv kommer i høj grad frem i undervisningen i
spil i form af fortællinger. De mange fortællinger fra søskende giver en
mulighed for at vanskelige problemstillinger kan italesættes og deles blandt
andre som ofte meget hurtigt kan ”sætte sig ind i historien”. Det kan give børnene
mulighed for at sætte sig selv og egen historie og oplevelse i forhold til det
fortalte, og derved skabe personlig mening og læring. Det magiske ved
fortællingen opleves i den grad på den måde hvorpå Ådalskolens søskendekursus
er organiseret. Vores rolle som gruppeledere er i sammenhængen, at hjælpe
fortællingerne frem og sikre, at de indgår i søskendekurset i en pædagogisk
proces. De skal understøtte det enkelte barn i en sund lærings- og mestringsproces
frem mod at leve et godt liv med bror eller søster med et særligt behov. Det er
vigtigt, at vi voksne lytter til og snakker med børnene om deres
forestillinger. At vi anerkender barnets oplevelse af virkeligheden – og
hjælper dem med at sætte ord på og forstå, hvad der sker. Det hjælper også at
være åben og vise, at det er ok at tale om det. Når et søskendekursus
planlægges drøftes, hvilke historier fra søskende som skal bringes ind i kurset
– hvornår og hvordan samt hvilke aktiviteter der skal facilitere historierne.
Der er stor forskel på om vi kender børnene godt eller mindre godt. Søskendes
selvoplevede erfaringer bruges i stor grad i forbindelse med de
omdrejningspunkter og temaer, som planlægges undervejs. Temaerne bliver til på
baggrund af den forrige lørdag og processen hos børnene, som gruppe og
enkeltvis. Desuden må der i planlægningen være plads og rum til, at der kan
opstå nye temaer, som har betydning for søskendes måde at klare hverdagslivet
med en bror eller søster med et særligt behov. Det er afgørende, at vi som
gruppeledere opnår et godt og tillidsfuldt kendskab til den enkeltes søskendes
’lager’ af historier, så han eller hun kan kalde dem ind spontant i kurset.
Derfor er en væsentlig del af rammen på søskendekurset, at søskende deler deres
historier blandt de andre børn, så alle får kendskab til dem. Der opstår en win
win situation, hvor børnene oplever en lettelse ved at sætte ord på
erfaringerne (nogle gange meget udfordrende) samtidig med, at de hjælper en anden søskende. Gruppen arbejder med forskellige vanskeligheder, børnene kan opleve i deres
liv - og er det frirum, børnene har brug for til at dele tanker og følelser
omkring deres bror eller søsters vanskeligheder med andre børn i samme
situation. Gruppen tager således udgangspunkt i børnenes virkelighed, og
gruppelederne har til opgave at skabe en tryg og tillidsfuld relation til- og
mellem børnene. Det er vores erfaring, at det er en utrolig stor lettelse for
børnene at finde ud af, at de ikke er alene omkring deres følelser og
oplevelser, og de får hjælp til at sætte ord på de følelser, de oplever følger
med at have en søskende med et særligt behov.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar