Hvert år den 21. marts er international Downs Syndrom dag.
Dagen er valgt med reference til de tre kromosom nr. 21, som mennesker med
Downs Syndrom har. I 2012 var det første
år, hvor dagen optræder i FNs kalender over internationale begivenheder. Hvert
år har sit eget tema og i år er temaet ”Mine venner, mit fællesskab”. Ådalskolens
søskendekursus i Ringsted vil gerne være med til at sætte fokus på dagen og vi
har derfor fået kontakt med 2 drenge fra Roskilde. 2 drenge som på hver deres
måde er meget forskellige men alligevel har de et fantastisk venskab, da vi her
i weekenden får en god snak med dem. Og jeg skal lige siger, at de meget gerne
vil snakke.
Min bedste ven har Downs syndrom, siger Nikolaj.
Vi er både konkurrenter og bedste venner siger drengene i kor.
De er begge 10 år, begge går de i skole, bor i Roskilde, begge deres forældre
arbejder og de har søskende. Men så hører de store ligheder vist også op.
Martin har Downs Syndrom, som er en medfødt kromosomforstyrrelse som forstyrrer
hans udvikling på mange områder. Nikolaj har ikke Downs Syndrom. Begge er de
opvokset på den samme villavej i Roskilde og har kendt hinanden siden
barndommen. Martin og Nikolaj går sammen til karate og har gjort det i flere
år. De står og pjatter med hvem der er i den bedste form. Det er svært at finde
ud af hvem der er den bedste og det skorter ikke på invitationer til at jeg
skal komme og se drengene træne. Drengene er de bedste venner og de hjælper
hinanden både når de er til træning, skolearbejdet og når der skal klares andre
opgaver. På hver deres måder er de meget forskellige.
John Quist Frandsen fra
Ådalskolen er meget interesseret i at høre mere om drengenes snak og venskab. Jeg
har oftest i årenes løb set børn med Downs syndrom være kammerater eller venner
med andre børn med Downs syndrom og enkelte børn med lettere udviklingshæmning.
Men jeg langt sjældnere set børn med Downs syndrom have kammerater eller venner
i gruppen af normale børn. Der har været fælles glæde i oplevelserne og i at
være sammen i praktiske gøremål, men mindre dybe relationer. Måske kan grundene
hertil være, at mennesker med Downs syndrom nogle gange har vanskeligheder ved
at komme i dialog. Dertil kommer at nogle børn med Downs syndrom ofte
forekommer flygtige i deres kontakt. Endvidere at et barn med Downs syndrom
sjældent imiterer de andre børn her og nu, men at der er en forsinket
imitation. Når to børn med Downs syndrom er sammen, ses megen imitation, som af
iagttageren fornemmes som en her og nu imitation, men skiftet er blot
langsommere end blandt normale børn. Dette medfører, at den del af et positivt
samvær, der er baseret på en her og nu imitation, har bedre forudsætninger
imellem to børn med Downs syndrom.
I morgen d. 21. marts sættes der således
fokus på temaet ”Mine venner, mit fællesskab” og jeg glæder mig meget over at
netop dette emne italesættes. Martin, Nikolaj og jeg taler videre og de giver
mig mange eksempler på deres venskab, som jeg bliver meget betaget af. Jeg
spørger til, hvad det er de gør for at holde venskabet ved lige og om hvad de
gør hvis de bliver uvenner. Nikolaj svarer at for ham handler det meget om
accept af, at venskabet er anderledes, men også anderledes på den måde at det
er meget troværdigt. Martin svarer ”ja engang venner altid venner”, men selvfølgelig
kan vi da engang imellem blive uvenner, hvem kan ikke det? Så er det jo bare
med at blive venner igen siger begge drenge i kor. Vi hjælper hinanden, dyrker karate
sammen, læser lektier sammen og spiller computer sammen. Vi har i hvert fald et
venskab som vi ikke vil bytte for noget.
Tusind tak til Martin og Nikolaj fordi
I ville dele jeres historie her på søskendekursets blog og jeg er sikkert på,
at der er mange som vil kunne lære noget af jeres måde at have venskab på.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar