Kursusprogrammet som vi gennemfører med søskende giver
børnene rig mulighed for at blive inddraget i hinandens oplevelser og sætte
spot og fokus på sin egen bror eller søster. Børnene bliver oplyst i børnehøjde om handicappet, adfærdsmønstre
og mange forskellige handlinger bliver afmystificeret i løbet af søskendekurset. Et
søskendekursus medfører at omgivelserne får en bedre forståelse for børnenes
situation. Følelser bliver almengjorte. Det medfører, at børnenes oplevelse af anderledeshed bliver
brudt. Med deltagelse i søskendekurset er det nemt for søskende at dele erfaringer
og følelser med ligestillede og medfører, at følelser som f.eks. pinlighed,
afmagt og jalousi bliver legaliseret.
I evalueringen fra børnene fremgår det,
at programmet har været meget gavnligt for dem. Flere af børnene fortæller, at
et søskendekursus burde vare længere og andre børn fremhæver de programpunkter, som
skaber forståelse fra omgivelserne, som det vigtigste de har lært.
Generelt om
søskendekurset siger børnene:
”Det var rigtig godt at få en forklaring som jeg kan
bruge i skolen, så mine kammerater ved, hvordan det er.”
”Det var vigtigt, at de kom til at forstå det, så man
ikke blev drillet.”
”Det er godt at
høre, at andre søskende tænker ligesom mig, og det ikke bare er mig, der har
det svært”
”Søskendekurset var godt. Der kunne alle børnene få
snakket om, hvilke problemer de havde, og så kunne andre måske fortælle, at
sådan havde de det også.”
Men også de oplysende og kontaktskabende dele af søskendekurset
som legene og særligt søskendecampen vurderes rigtig højt. Som Jens på 12 år udtrykker det: ”Aktiviteterne
var meget lærerige og er en god ide. Jeg har tænkt meget på de forskellige
ting, og hvad det var for noget.”
Et andet barn siger: ”Søskendecampen var en fantastisk
afslutning, hvor man kunne få sagt noget og I voksne kunne se, hvad man måske
havde brug for, når ens søskende er handicappet”.
Gruppelederne konkluderer, at søskendekurset i den grad hjælper børnene
med at få sat mange begreber på plads, vi tager dem alvorligt og sætter dem i fokus.
Søskendekurset viser, at man med en forholdsvis lille indsats kan hjælpe en
gruppe børn, der i øjeblikket nemt bliver overset og ikke møder den nødvendige
forståelse fra omgivelserne. Det er vores klare opfattelse, at søskendekurserne
kan forbedre børnenes situation både nu, men også styrker i tiden fremover. Derfor
arbejder vi ihærdigt med forudsætningerne for at etablere søskendekurset som en
fast praksis på Ådalskolen i Ringsted hvert år.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar