På Ådalskolens søskendekursus i Ringsted møder børn
hinanden, som har en bror eller søster med et handicap eller et særligt behov.
Fra start af kender de ikke til hinandens liv overhovedet, men de kender så afgjort
det vilkår det er at vokse op sammen en søskende som har et handicap. Et vilkår
som der undervejs i søskendekurset sættes meget fokus på. Efterhånden som et
søskendekursus skrider frem udvikles der mere og mere tillid blandt søskende.
Langt de fleste oplever, at det er godt at lytte til de andre børn for at høre,
om de oplever nogle af de samme udfordringer. Når søskende gensidigt kan identificere udfordringer og
hjælpe hinanden så er det virkelig noget der batter. Her er et par citater fra søskende: ”Jeg kan godt
lide at lytte til, om de har haft de samme problemer som mig og så kan jeg
høre, at nogle af dem har haft samme problemer, som jeg kender fra mig selv. Så har vi kunne hjælpe hinanden. ”Jeg synes, det er rigtigt sjovt at lytte til
de andre og få at vide, hvordan de har det og hvordan de har gjort det”.
Som eksempler på, hvordan børnene har hjulpet hinanden
fortæller søskende: Citater: ”Min bror er
ligeglad med mig og én havde de samme problemer. Og så lærte vi på
søskendekurset, at et menneske med autisme kan have meget svært ved at vise
følelser og jeg forstod, at min storebror ikke er ligeglad med mig, men at han bare ikke kan vise det på bedre måder”
En dreng på 11 år udtrykker det på følgende måde: ”Det
har været dejligt at lytte til de andre søskende og se deres mening og
perspektiv”. ”Det har virkelig været
rart at lytte til de andre børn. Jeg tror, at det har betydet meget for alle os
på søskendekurset. Jeg har lyttet interesseret til, hvordan de andre har haft
det, hvordan går det nu med din lillebror, hvordan går det med forholdet til din
storesøster, hvordan går det med storebror, hvordan går det med det hele? Så vi
bliver også mere interesseret i, hvordan de andre har haft det efter flere
gange og jo mere vi kender hinanden”.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar