Børnene fandt,
at det blev nemmere at tale om det vilkår at have en bror eller søster med et
handicap – også med kammeraterne. Citat: ”Det er meget nemmere nu end i starten. Den første gang er man jo meget nervøs.
Da jeg kom på søskendekursus, da var det meget svært ikke at være nervøs, men
blot efter få timer er det meget nemmere. Børnene fortalte ting på
søskendekurset, som de ikke havde fortalt andre steder. Citat: ”Fordi man bare
vil tro, at alle andre vil grine. Her på søskendekurset må man jo ikke grine af
de andre. Fordi det er jo også kun børn som har handicappede søskende, som er
her, og så ved de, hvad det er for noget”. En dreng var begyndt at snakke med
sin bedste ven om hans brors handicap. Ved søskendekursets afslutning oplevede
børnene det at tale om handicappet således: Citater: ”Jeg er ikke træt af at
snakke om det. Overhovedet ikke. Det er blevet fuldstændigt naturligt nu”. ”Der
er ikke så meget at snakke om, som der var før. Jeg føler ikke det er så
pinligt mere. Jeg snakker …….. altså jeg bliver ikke så ked af det mere som
før”.
Citat: ”Man snakker allermest om ens søskende, men også
om alt muligt andet”. ”Man snakker mest
om, hvordan man har det. Hver gang man har fortalt et eller andet, så kan de
voksne spørge, hvordan har du det med det. Det kan jeg meget godt lide, at det
sådan er direkte og ikke noget med udenomssnak. Det er lige på: Hvordan har du
det med det? Nogle gange kan jeg have det svært med at udtrykke, hvordan jeg
har det, men så er de voksne kommet med forslag, kunne det måske være det eller
det? Og det kunne det egentlig godt være! Også sådan at man får snakket om,
hvorfor det kan være, at man har det på den måde. Det har også været en god
ting”. ”Det har en eller anden magisk effekt,
synes jeg. Fordi jeg kan ikke sige præcis, hvad det er, men jeg kan ligesom
mærke for hver gang, at det letter. Uh, det er dejligt, tænker jeg hver gang. Jeg
kan mærke i det lange løb, at hver gang folk har snakket om min bror med
autisme og ADHD, så er det sådan lidt mere, at jeg også tænker på de gode ting
og ikke kun de dårlige ting. Jeg kan mere tåle det”.
”Jeg får en følelse indeni af, at jeg har
fået sagt mine oplevelser ud på søskendekurset, og nu har jeg det dejligt med
mig selv. Og det er en dejlig ting, at der er tale om et fortroligt rum”.
”Nogle gange har der nok været noget, jeg ikke har fået sagt. Jeg har tænkt,
lad nu lige de andre tale ud. Men det er kun sket 1 eller 2 gange”. ”Jeg har
altid fået sagt det, jeg gerne ville. Jeg tror, jeg er en af dem, der har fået
mest taletid”. ”Jeg snakker med min mor
om det. Det gjorde jeg også før. Jeg synes, jeg har snakket godt med hende hele
tiden. Jeg har fået det bedre med at snakke med min mor om det”. ”Jeg har haft lidt
svært ved at snakke om det, men det er blevet meget nemmere nu”. ”Jeg tænker
bare, gid, det søskendekursus kunne fortsætte”. ”Det er blevet meget nemmere at snakke om min søsters handicap ved at
snakke med andre om det”.
Søskende oplever ved kursets afslutning, det at tale
om handicappet således: ”Nogle gange bliver jeg træt af at skulle tage hensyn
til min bror, men det er nemmere når jeg ved at der også er andre børn som
oplever det samme. ”Det har i hvert fald hjulpet mig at tale om det, jeg synes
faktisk ikke, at man kan snakke for meget med mindre man ikke har lyst til at
snakke om det”.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar