torsdag den 18. december 2014

Lærere kan også tale med børnene om søskenderelationen

Ifølge John Quist Frandsen, socialpædagog og medarrangør af Ådalskolens søskendekurser i Ringsted, er der en række signaler, man kan være opmærksom på. "Fra undersøgelser ved vi, at søskende kan få stress symptomer og almindelige trivselsproblemer, som vi også kender fra andre områder. Det kan være, de får hovedpine, ondt i maven og har svært ved at koncentrere sig i skolen. Årsagerne kan være mange: At man tit skændes derhjemme, at de påtager sig et for stort ansvar, at forældrene er meget kede af det eller et så enkelt problem som at få ro og plads til at lave sine lektier".
Søskende går måske deres egne veje
Nogle søskende kan have en følelse af at blive overset, fordi de savner opmærksomhed. Resultatet er, at de prøver at finde deres egne veje. "Det kan betyde, at de ikke tager kammerater med hjem eller ikke er særligt meget hjemme. Det kan også være, de overtager den adfærd, som den søskende har, fordi de har opdaget, at det giver opmærksomhed. Så prøver de, om det virker. Eller måske prøver de at gøre alt, som de tror, forældrene gerne vil have, de skal gøre, for på den måde at tiltrække sig deres opmærksomhed. Børnene tager ansvaret på sig", siger John. Når man er blevet opmærksom på signalerne, er næste skridt at tale med barnet om de følelser, der kan være forbundet med at have en søskende med handicap. Men man skal sørge for at tale om det uden at gøre problemerne større, lyder rådet.
Lærere kan også tale med børnene om søskenderelationen
Lærere og andre fagpersoner kan først og fremmest gøre en forskel for børnene ved at sætte fokus på søskenderelationen og tale med både børn og forældre om, hvordan det er at være bror eller søster i familien. Man kan også enten henvise til eller selv tage initiativ til en søskendegruppe eller et søskendekursus, hvor børnene kommer til at tale med nogenlunde jævnaldrende, der også har en søster eller bror med et handicap. Formålet med søskendekurser er at give børn viden om deres søskendes handicap eller sygdom, at give dem redskaber til at håndtere svære situationer i hverdagen og at støtte og hjælpe dem til at forstå de tanker og følelser som de har. Mange søskende til børn med handicap eller sygdom føler sig anderledes og alene. Forældre og kammerater har svært ved at forstå, hvordan de har det, så grupperne fungerer også som et frirum, hvor det handler om dem selv og deres oplevelser - og ikke så meget om deres søskende, som typisk får og kræver meget opmærksomhed.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar