”Det, der skete for mig på søskendekurset, vil jeg aldrig glemme. Jeg opdagede, at jeg ikke var alene i verden og jeg følte mig forstået og accepteret. Sådan havde det aldrig været før”. Christina 12 år. I indsatsen for børn og unge som har en bror eller søster med særlige behov har i de seneste år i stigende grad høstet positive erfaringer ved oprettelse af søskendekurser. Sådan siger gruppeleder John Quist Frandsen fra Ådalskolens søskendekurser i Ringsted. Grundideen med søskendekurser er generelt:
At børn og unge kan spejle hinandens problemstillinger og
dermed komme til større forståelse af egen situation
At følelsen af mindreværd og isolation mindskes, når man
konstaterer, at andre har samme problem og ofte reagerer på samme måde som en selv
At handlekraft og selvværd øges, når man får luft for
tanker og følelser i en sammenhæng, hvor man mærker accept
At forståelse og indsigt i egen livssituation vokser, når man hører den beskrevet af andre, som er i samme situation
At børnene får viden om deres bror eller søsters handicap
og ideer til hvordan man kan håndtere det.
I nogle kommuner er det socialforvaltningerne, som tager
initiativet til søskendekurserne og andre steder kender man det overhovedet
ikke. Det afgørende er ikke, hvem der tager initiativet, men at børnene får det
tilbud om at mødes og udveksle erfaringer med jævnaldrende i samme situation
under kyndig vejledning af en eller flere voksne.
Ådalskolens søskendekursus i Ringsted henvender sig til alle kommuner og kurset matcher alle typer af handicaps.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar