tirsdag den 28. september 2021

Det er ikke fair...

Dette udsagn er der mange søskende som genkender og her i dette indlæg vil vi skrive lidt om vores betragtninger sådan som vi ser dem. Misundelse er en naturlig del af vores følelsesregister. Du kan blive misundelig når du ville ønske, at du havde noget, som en anden har, en nyere I-Phone, en bedre skærm eller at du kunne tage på endnu en ferie. Du kan også blive jaloux, når en anden får en særlig opmærksomhed, for eksempel hvis din mor eller far er travlt optaget af din søskende og ikke har så meget tid til dig. Mange søskende som har en bror eller søster med et handicap stifter jævnligt bekendtskab med misundelsen og dens modstykke jalousien i mange forskellige sammenhænge. Det fortæller børnene og de unge om på Ådalskolens søskendekursus i Ringsted. Søskende som kæmper med misundelse, bliver i virkeligheden for optaget af noget som andre har og som de gerne selv vil have. Man kan sige, at de reagerer uhensigtsmæssigt på andres medgang. De hungrer som ofte efter forældrenes eller familiens opmærksomhed. De føler, at deres egen identitet afhænger af de oplevelser eller anerkendelse, andre får og som de gerne selv ville have. Søskende er ikke altid klar over eller forstår, at de er misundelige og nogle viser det i et raserianfald eller anden lignende adfærd. Søskende kan også gøre det modsatte, blive stille, trækker sig ind i sig selv, opgive at udvikle en bestemt færdighed eller nå et mål. Misundelse er en ganske vanskelig følelse, som kan give problemer i søskendes forhold til andre og påvirke venskaber og dermed et forringet selvværd. På

Ådalskolens søskendekurser taler vi ofte om emnet og forsøger at give søskende et brugbart perspektiv på tingene ved at finde frem til de tanker som i virkeligheden udløser misundelsen og udvikle andre tanker, som måske nok ikke får misundelsen til helt at forsvinde, men som ihvertifald begrænser dens konsekvenser. Når tankerne ændrer sig, vil følelserne og adfærden nemlig også gøre det. Med øvelse, med alderen og en vis modenhed kan søskende få mere realistiske tanker som giver misundelsen sværere vilkår og bringe søskendebarnet ud af kurs. Søskende som kæmper med misundelse, har mange gange brug for ekstra hjælp til at håndtere denne følelse og den adfærd, som ledsager den. Det kan ofte være rigtig udbytterigt for søskende at tale om deres direkte frygt – frygten for at miste endnu mere opmærksomhed, frygten for at føle sig udenfor eller mindreværdig eller frustrationen over at mangle noget som en anden har. På søskendekurserne hjælper vi børnene og de unge med at sætte ord på de tanker som ligger bag og som ofte aldrig er kommet frem i lyset. Undervejs i aktiviteterne kommer søskende ofte i tanke om et svar efter at andre søskende har svaret. Det skal forstås på den måde, at nogle søskende har brug for en slags katalysator altså en igangsætter for at få sat det ”gode snakke” i gang.  Nogle oplevede situationer kan indimellem gøre søskende triste og så får vi naturligvis talt om den tristhed.

Andre gange får vi talt om alternative tanker som søskende kan have i sammenlignelige situationer. Når søskende forklarer at de er god til at håndtere en situation som gjorde ham eller hende misundelig husker vi altid, at anerkende det og rose. Vi spørger søskende, hvilke tanker han eller hun brugte med for at klare de misundelige følelser. Når man fremhæver søskendes succeser, giver vi dem mod på og lyst til at bruge strategierne igen. At analysere tanker er en proces som kræver øvelse. Søskende på forskellige alderstrin har ikke samme evne til at finde på alternative tanker men vi kan hjælpe dem og træne dem i at reflektere over deres tanker og måske når de har øvet sig, begynder de at tænke på anderledes måder. Når vi på Ådalskolens søskendekursus er optaget af tanker og følelser er det fordi vi er klar over at det er en god metode til at håndtere følelsesmæssige oplevelser. Både de nemme og dem som er vanskeligere ved at have en bror eller søster med et handicap. Søskende vil naturligvis ikke ved at deltage i et søskendekursus blive kvit og frit fra alle vanskeligheder der kan være forbundet ved at have en bror eller søster med et handicap. Livet igennem vil der selvfølgelig opstå situationer som giver anledninger til bekymringer og tvivl. Men at lære at tale om erfaringer og oplevelser på en konstruktiv måde lærer
søskende at sætte spørgsmålstegn ved blandt andet misundelige tanker og på den måde støtter vi udviklingen søskendes mestringsfærdigheder. Søskende vil ikke blive fri for alle misundelige følelser, de er en del af livet, men der vil gå længere tid imellem, at du som forældre f.eks hører han eller hun sige: ”Det er ikke fair”.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar