søndag den 25. juli 2021

Er der andre som mig, spurgte Mikkel?

Ifølge hans mor var det Mikkel første kommentar da han fik at vide, at han skulle deltage på et søskendekursus. Det er slet ikke unormalt at føle sig lidt alene eller somme tider ensom, sådan fortalte Mikkel på et søskendekursus tilbage i september 2019. Mikkels lillebror har en hjerneskade og det påvirker naturligvis hans liv ret så meget. Mange søskende oplever, de er står alene i deres hverdag med en diagnose og der kan ligge en stor ensomhed i at skulle leve med at være anderledes end omgivelserne. På Ådalskolens søskendekursus sætter vi derfor fokus kraftigt på, hvordan det er at leve som pårørende med en søskende som har en livslang funktionsnedsættelse, og hvilke udfordringer der kan følge med. På vores søskendekursus har vi valgt at lave 4 kursus gange, som vi hver lørdag arbejder med nogle hjørner af søskendeperspektivet på godt og ondt. Søskende til børn med handicap har nogle helt specielle opvækstvilkår. Ingen er ens, så derfor findes der heller ingen standard søskende til børn med handicap, men en masse forskellige børn og unge med forskellige behov. Alle med et behov for at finde genkendelse, spejling og forståelse fra andre. Ofte er søskende til børn med handicap mere modne, hvilket naturligvis har mange positive sider. De forstår i en ung alder sociale sammenhænge på et langt dybere plan, som deres klassekammerater måske aldrig når frem til i deres liv. Det skal vi huske at sætte pris på som en meget fin menneskelig kompetence. Men vi skal også lære at håndtere forskellighederne, styrke forståelsen og relationerne, hvilket netop er det primære formål ved at deltage i søskendekursus på Ådalskolen i Ringsted.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar