tirsdag den 10. september 2019

Et par kongstanker ved søskendekurser


På Ådalskolens søskendekursus er det klart børnene som er i centrum og ikke udelukkende deres søskendes diagnoser. Sådan siger vi, når vi bliver spurgt til, hvad et søskendekursus er. Nadia Kyed og John Frandsen begge gruppeledere på Ådalskolens søskendekursus italesætter her nogle af kongstankerne med søskendekurserne. Helt generelt ønsker vi at inddrage børnenes erfaringer og oplevelser som nogle gode markante hjørnesten på kurserne. Derfor er det vigtigt, at aktiviteterne undervejs gør at børnene føler sig hørt, så børnenes perspektiver og erfaringer kan blive belyst og taget i betragtning. En vigtig del af vores rolle er således at understøtte og guide søskende gennem aktiviterne, så de motiveres til og får mulighed for at fremkomme med deres syn på virkeligheden. Hvis søskende står i en situation i deres familie og ikke forstår, hvad der sker forsøger de selvsagt at skabe deres egen mening med tingene. For nogle søskende (særligt de mindre børn) kan det betyde, at de tror at det er deres skyld at omstændighederne er som de er. Andre børn kan komme til at opfatte virkeligheden og kravene fra andre som uretfærdige eller direkte onde, fordi omgivelserne gør noget, som i søskendes øjne fremstår helt meningsløst. I begge tilfælde bliver det vanskeligt for søskende at finde frem til en ordentlig afklaring og accept af det vilkår som er i deres familie. Accept og afklaring forudsætter naturligvis forståelse og hvis søskende ikke forstår, hvad der sker, bliver resultatet i stedet ofte modstand eller resignation. Det oplever vi skaber et dårligt fundament for familiens samlede trivsel og gør det vanskeligere for søskende at få skabt et positivt afsæt for deres position som bror eller søster til en søskende med et handicap.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar