Hvordan er det at have
autisme?
Hvad er vigtigt at
vide som søskende?
På det sidste søskendekursus på Ådalskolen i
Ringsted var der flere børn som havde søskende med autisme. Her er lidt, hvad
vi talte om.
Børn med autisme er
helt unikke med en masse kvaliteter og ressourcer. Disse børn kan nemt blive
overloadet og stresset af de krav, som vi normalt stiller til børn i familien
eller i skolen. Derfor kan børnene nemt være dem, der pludselig ikke kommer i
skole, ikke fungerer i frikvarteret, har svært ved at skrive en stil, svært ved
at forstå “mellem linjerne”, når en historie diskuteres på klassen og kan
reagere voldsomt hjemme, i skolen eller begge steder. Børn med autisme har ikke
den samme sociale kode som andre. Derfor kan de have svært ved mange
forskellige ting. Her er nogle eksempler:
At aflæse andre og forstå
det vi ikke siger (det vi siger underforstået måske med mimik, kropssprog,
toneleje eller med ironi)
Have svært ved det
“ping-pong” der er i en samtale. (Jeg spørg dig, du spørg mig)
At forstå hvad andre
tænker i forskellige situationer
Børn med autisme
tænker på en anderledes måde: meget mere konkret og i detaljen. De har ofte
brug for længere tid til at tænke over ting og give deres besyv. De har brug
for at vide, hvad der skal ske (gerne som en oversigt med rækkefølgen). En stor
procent af dem med autisme bliver forstyrret af sanseindtryk. Det betyder at de
fx kan være udfordret på:
mange visuelle stimuli
som fx at se alle de andre elever og ting i klassen
svært ved bestemte
lyde eller får alle lyde lige meget “ind”
at blive rørt ved,
give knus, klap på ryg eller skulder
klippet hår, vasket
hår, klippet negle mm.
For at skabe en
hverdag for et barn med autisme, hvor de kan bidrage med deres ressourcer, skal
vi som omgivelser prøve at få en forståelse for, hvordan der kan skabes
beskyttende faktorer for dem i miljøet. Det kan betyde, at der skal tænkes helt
andre løsninger og andre måder at gøre ting på. Dét at gøre det gængse omvender
ikke barnets hjerne eller sanseforstyrrelse. Barnet holder ikke op med at
opleve verden eller forstå den ved at vi presser dem ind i “vores gængse
systemer”. Det vil blot stresse barnet at vi holder fast ved den gængse måde og
hvem er så de infleksible? For barnet har en udviklingsforstyrrelse. Den holder
ikke op med at være der (altså udviklingsforstyrrelsen). Barnet skal leve med
det resten af livet. Vi som omgivelser kan være med til at påvirke om barnet
skal leve med det som en autismeforstyrrelse eller en autismetilstand. En
“tilstand” betyder, at barnet stadig har udfordringerne, men ikke er så høj i
stress og dermed kan de nemmere udvikle deres ressourcer. Autisme er en meget kompleks
funktionsnedsættelse i meget forskellige grader. Autisme kan være svært at
forstå for andre, fordi det er en helt anderledes tænkning. Men det er os som
omgivelser, der skal give rum og plads for den “anden tænkning” og væren i verden
på. Det kan være en udfordring og det kan kræve noget viden og en masse
nysgerrighed og tålmodighed.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar