tirsdag den 29. marts 2022

Søskendekursus med et tydeligt behovsorienteret afsæt

Et søskendekursus på Ådalskolen i Ringsted tager udgangspunkt i en række temaer og situationer de enkelte søskende selv vælger at tage op. Det vil sige, at programmet ikke på forhånd har en række klart definerede temaer, men at temaerne skabes i kraft af de enkelte søskende. Søskendekurset faciliteres således ved en lang række øvelser og indholdet kommer fra søskende selv. Omdrejningspunktet er klart en deling af erfaringer søskende imellem, frem for en formidling af fagspecifik viden gennem fastsatte temaer fra os voksne.  Derved er det også samtidig muligt at skabe en gruppe på tværs af diagnoser, da fokus ikke ligger på læring om en bestemt diagnose.  Målet er nemlig gennem dialog at give søskende en oplevelse af ikke at være alene og gennem gruppen at skabe et helt særligt ”frirum”, hvor det er muligt og ok at tale om frustrationer, irritationer og afmagt sammen med andre søskende. Der er naturligvis også fokus på at italesætte de positive omstændigheder ved at have en bror eller søster med et handicap. Samtidig åbner dialogen også op for muligheden for at lære af hinanden og derved danne grobund for nye kammeratskaber, hvor man lærer om håndtering af søskenderollen inspireret af andres oplevelser og erfaringer. For at skabe et sådant søskendekursus kræver det særlige krav til gruppeledernes evne til at lytte og afstemme de indholdsmæssige input alt efter søskendes behov. Det betyder, at vi at vi er i stand til at give plads til og skabe en balance mellem de individuelle historier og samtidig skabe base for genkendelighed og dialog søskende imellem. Da der er tale om grupper på tværs af diagnoser og handicaps er det også vores opgave så vidt muligt at fremhæve og fokusere på det der er fælles ved søskendes oplevelser, frem for hvad der symptomer og handicapmæssigt adskiller dem. Det betyder dog langtfra, at den diagnosespecifikke viden ikke er nødvendig i denne sammenhæng. Tværtimod er det vigtigt at vi som gruppeledere har en solid og bred viden om diagnoser - for også at kunne bidrage med relevant viden i forhold til de emner der optager deltagerne og ikke mindst kunne give et fornuftigt svar på de mange ”hvorfor det spørgsmål”. Fra det seneste søskendekursus på Ådalskolen i Ringsted har vi sammenskrevet følgende tilbagemeldinger fra søskende:

”Det har været et fantastisk forløb”

”Der har været fokus på alle de “rigtige ting” og vi opnåede hurtigt et “safe place”, hvor alle turde åbne op for tanker og bekymringer. Aller søskende har bidraget på en fantastisk måde”

”Dejligt med et åndehul”

”At opleve at andre søskende også kan have det svært”

”At jeg ikke er den eneste som kan føle sig lidt trist”

”At få snakket med andre søskende”

”At jeg kunne være ærlig omkring mine følelser og stole på de andre søskende”

”At få et break fra min hverdag derhjemme”

”At blive i godt humør fordi der er så dejlig en stemning”

”At turde sige nogle grænseoverskridende og pinlige ting”

”At der var en afslappet og ikke akavet og anspændt stemning med god plads til leg og hygge”

”Jeg elsker stemningen og den tryghed og åbenhed der følger med et søskendekursus. Også bare at lære endnu flere søskende at kende på en anderledes måde end normalt”

“Ville du anbefale søskendekurset til andre”: JA!!!!!!!! Det hjælper virkelig meget”


Ingen kommentarer:

Send en kommentar