mandag den 5. april 2021

Søskende føler sig styrkede efterfølgende

Deltagerne nævner flere områder, som har ført til en følelse af at være styrkede og opleve udvikling ved at være en del af søskendekurset på Ådalskolen i Ringsted. De taler bl.a. om opnåelse af konkret viden om og forståelse af deres brors eller søsters reaktioner og en erkendelse af, hvad der er behov for i forhold til dagligdagen derhjemme. En siger: “Rent logisk så forstod jeg det egentlig godt hvad autisme betyder, at det er et livslangt handicap, men rent følelsesmæssigt da er det kommet meget klarere frem ved at være med her”. Her drejer det sig om bedre at kunne forbinde viden, fornuft og følelser. Der er fuld enighed om, at det at tale om en brors eller søsters handicap og de følelser, der er forbundet dermed, er en vigtig del af opvæksten for søskende, som en af pigerne siger: “Det er også en bearbejdningsproces at fortælle om det”. Tre af de andre søskende nævner, at de finder meget energi til at klare hverdagen ved at være på søskendekurset; “Det at jeg hjælper mig selv på søskendekurset og i den her gruppe, gir’ mig en styrke derhjemme til bedre at kunne klare en udfordrende hverdag med min søster”. Oplevelsen af stor genkendelighed blandt de deltagende søskende samt indsigt i at andre børn og unge også oplever mange af de samme ting, de vekslende følelser og reaktioner er med til at normalisere den enkeltes proces. Dette ved at søskende får øje på deres egen proces i forløbet og ser, at der kan være stor forskel på, hvordan man kan håndtere det vilkår at have en bror eller søster med et handicap. “Erkendelsen den kom ved at forstå, at det med et handicap det er ikke noget man kan speede op, accepten tar’ tid” og “det der med at det svinger op og ned, at det er ok, det er også en hjælp”. Accept af en brors eller søsters handicap er således ikke en fortløbende proces, som ender med, at alt bliver nemt, men accepten er et livsvilkår og man må forholde sig til det livet igennem men det bliver nemmere når man tager bid for bid. Der er også enighed om på søskendekurset, at den viden og forståelse som opnås i gruppen, kan anvendes i mange andre sammenhænge; “Det jeg oplever her, kan jeg bruge hjemme i min familie”, en anden siger: “Jeg har lige pludselig en oplevelse, hvor jeg tager en masse med mig, som jeg positivt kan bruge i forhold til min familie”. Ligeledes finder den tilegnede nye viden anvendelse i mødet blandt de andre søskende, hvor de fremover, ved hjælp af nye mestringsstrategier, ikke vil være så tilbageholdende med at henvende sig og forklare sig til andre, som de møder f.eks i skolen. Alle søskende giver udtryk for, at det er berigende at mødes med søskende fordi de på en og samme måde har en forståelse som ingen andre. En af deltagerne på søskendekurset fortalte: “Noget jeg har tænkt meget over, faktisk. Første gang jeg var her, da kunne jeg ikke se, hvordan jeg skulle komme videre. Og så oplevede jeg nogen, som pludselig fortalte hvordan de havde tænkt – det hjalp rigtig meget”. Således skabes der en dynamik og mulighed for at få øje for, at man har flyttet sig i sin egen søskende proces, ved at være åben og turde bidrage på søskendekurset. To af deltagerne har været med på et søskendekursus før og de finder klart, at de følelsesmæssigt har rykket sig en hel del, hvilket bekræfter dem i, at de nu meget lettere forstår deres bror eller søster som har et handicap. Sammen fortæller de, at et søskendekursus er noget alle børn burde få tilbudt. Som deltager lærer man at finde nye måder at tænke på i sin egen familie ved at se og lytte til de andre søskende.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar