torsdag den 30. juli 2020

Lærerne i skolen kan også tale med søskende

Ifølge John Quist Frandsen, socialpædagog og medarrangør af Ådalskolens søskendekurser i Ringsted, er der en række signaler, man som lærer i skolen kan være opmærksom på. "Fra undersøgelser ved vi, at søskende kan udvikle stress symptomer og almindelige trivselsproblemer, som vi også kender fra andre situationer. Det kan være, børnene og de unge får hovedpine, ondt i maven og har svært ved at koncentrere sig i skolen. Årsagerne kan være mange: At man tit skændes derhjemme, at søskende påtager sig et for stort ansvar, at forældrene er meget kede af det eller et så enkelt problem som at få ro og plads til at lave sine lektier".
Søskende går måske deres egne veje
Nogle søskende kan have en følelse af at blive overset, fordi de savner opmærksomhed i dagligdagen. Resultatet er, at de prøver at finde deres egne veje. "Det kan betyde, at de ikke kan lide at tage kammerater med hjem eller ikke er særligt meget hjemme. Det kan også være, de kopierer den adfærd, som deres bror eller søster har, fordi de har opdaget, at det giver en del opmærksomhed. Så prøver de at teste, om det virker for dem. Eller måske prøver de at gøre alt, som de tror, forældrene gerne vil have, de skal gøre, for på den måde igen at være opfindsomme og tiltrække opmærksomhed. Børnene tager nemt ansvaret på sig", siger John. Når man er blevet opmærksom på signalerne, er næste skridt at tale med barnet om de følelser, der kan være forbundet med at have en søskende med handicap. Men man skal selvfølgelig huske at sørge for at tale om det uden at gøre problemerne større, lyder rådet.
Lærere kan også tale med børnene om søskenderelationen
Lærere og andre fagpersoner kan først og fremmest gøre en forskel for søskende ved at sætte fokus på søskenderelationen og tale med både børnene og forældrene om, hvordan det er at være bror eller søster i familien. Man kan også enten henvise til eller selv tage initiativ til en søskendegruppe eller et søskendekursus, hvor børnene kommer til at tale med nogenlunde jævnaldrende, som også har en søster eller bror med et handicap. Formålet med søskendekurser er at give børn viden om deres søskendes handicap eller sygdom, at give dem redskaber til at håndtere udfordrende situationer i hverdagen og at støtte og hjælpe dem til at forstå de tanker og følelser som de mærker. Mange søskende til børn med handicap eller sygdom føler sig nemlig anderledes og alene. Forældre og kammerater har svært ved at forstå, hvordan de har det, så et søskendekursus fungerer også som et frirum, hvor det handler om dem selv og deres betragtninger - og ikke så meget om deres søskende, som typisk får og kræver meget opmærksomhed i forvejen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar