Når vi spørger
børnene efter et søskendekursus, hvad det bedste har været svarer de ofte, at
de har haft stort udbytte af at møde andre med lignende baggrund, som kender
til deres følelser og reaktioner. Børnene udtrykker, at klassekammerater kan
have svært ved at sætte sig ind i deres situation, hvorfor det har været godt
at komme på søskendekursus, hvor de har følt sig accepteret og forstået fra
starten uden nødvendigvis altid at skulle forklare alt i detaljer. Eksempelvis fortæller
en 11 årig pige, at det gode ved søskendekurset er, at: ”… jeg har haft andre
børn og voksne at dele mine problemer med. Vi forstod og lignede hinanden
utrolig godt. At man ikke føler sig alene i sin situation. Godt at føle, at man
kan hjælpe og rådgive andre. Har følt mig forstået og accepteret mere, end jeg
gør i forhold til mine andre kammerater.” Mødet med de andre børn på
søskendekurset hjælper også børnene til at acceptere deres egne følelser og
reaktioner, da de oplever, at de ikke er de eneste, der handler og tænker, som
de selv gør. De får en oplevelse af, at de ikke er unormale, egoistiske eller bør
skamme sig. Citaterne nedenfor eksemplificerer dette. ”Opleve at andre har haft
samme oplevelser og tanker og man ikke er alene. Få bekræftet at ens tanker er
naturlige, og man ikke skal skamme sig over at blive vred, egoistisk, utålmodig osv. i
forbindelse med ens bror eller søster som har et handicap”. ”Det har været godt at møde
andre med lignende problemer - at få lov at tale frit fra hjertet - blive
forstået og accepteret”. ”At opleve, at der er andre, der slås med de samme
ting. At der er nogen, der kan forstå ens problemer”. De mange tilkendegivelser
fra børnene viser at Ådalskolens søskendekurser har fat i det helt rigtige. Vi
skaber et frirum hvori søskende kan udfolde deres tanker og skaber grobund for
at komme videre. Næste søskendekursus i Ringsted begynder til marts 2016.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar