søndag den 13. november 2022

Jeg skulle bare have et lille skub bagi


Ådalskolen i Ringsted tilbyder kurser for søskende, som har en bror eller søster med særlige behov eller et handicap. Pigerne fortæller, at søskendekurser er en fantastisk mulighed og det er vigtigt at fortælle alle søskende, hvad der findes af kurser. Men det er ikke alle børn, som kommer afsted af sig selv, nogle skal man skubbe lidt mere til end andre. ”Jeg var en af de piger som egentlig ikke ville af sted på et søskendekursus fortæller Maria på 11 år, men min familie og jeg har haft rigtig meget glæde af dem. Dog kunne jeg godt ønske mig, at de varede noget længere. På søskendekurser bliver tingene forklaret på vores niveau”. Søskende er pårørende og vi som pårørende er en meget vigtig ressource i forhold til den bror eller søster, som dagligt lever med et udviklingshandicap. Det kræver nemlig en særlig forståelse, at kende og forstå de ofte meget små signaler, som kommer til udtryk i en hverdag når et barn har et handicap. Små udtryk som andre mennesker slet ikke kan forstå og aflæse. Åbenhed og sammenhold i familien, en direkte kommunikation om handicappet samt en god fælles forståelse af problemløsning er faktorer, som ofte kan forebygge udfordringerne pgr. handicappet. Det er vel dokumenteret fra flere sider, at familiens holdning påvirker søskendes trivsel i forhold til at kunne håndtere og leve med en bror eller søster som har et handicap.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar