torsdag den 19. november 2020

Selvtillid eller selvværd - hvad er det et søskendekursus bidrager med?

Når vi arrangerer søskendekurser for børn og unge som har en bror eller søster med et handicap er der ingen tvivl om, at kurserne har en god effekt på søskende både på den korte- og den lange bane. Ikke kun et fællesskab og et lærende rum men især også et kursus der har en indvirkning på søskendes selvværd og selvtillid. Dette synes vi er meget interessant og derfor vil dette indlæg handle om disse to begreber og hvordan de kommer i spil på kurserne. Slår man ”selvværd” op i en nudansk ordbog, står der ”oplevelse af eget værd som menneske”. Det er faktisk ret spot on, vil jeg mene og lidt mere uddybende vil jeg sige, at det er en fornemmelse af værdi, bare fordi man er til. Altså, man skal ikke gøre noget for at være værdifuld, man har altid været værdifuld, siden man blev født. Slår man ordet selvtillid op, står der ”tillid til sig selv, sine evner, sin kunnen etc.”. Som det også her, så fint er formuleret, indikeres altså at tilliden er til sin egen formåen. Selvtillid har derfor noget at gøre med ens egenskaber, hvad man kan og ens præstationer. Hvor selvværd er baseret på noget statisk, altså noget uforanderligt, er selvtillid baseret på noget, der kan forandre sig, da det er ens egne evner på forskellige områder. Mange steder i teorien bliver et billede af et træ med rødder brugt til at beskrive de 2 begreber. Vi synes det er et godt billede fordi det sætter de to begreber selvværd og selvtillid i perspektiv med hinanden. Altså den ene fungerer ikke uden den anden og omvendt. På et søskendekursus er der oplevelser og aktiviteter til både ”rødderne” og til ”kronen” på træet. Mange søskende kan være nervøse den første gang de deltager på et søskendekursus men i løbet af kort tid oplever de, at det ikke er så farligt endda faktisk lige det modsatte det er sjovt nok. På den måde bliver ”kronen” tilføjet energi som på den måde giver barnet eller den unge selvtillid og troen på ”at de kan godt”. Alle de forskellige organiserede øvelser på søskendekurserne bidrager naturligvis også til ”kronen” men mest af alt henvender de sig til træets ”rodnet”. De fleste af aktiviteterne har til formål at fortælle og klarlægge oplevelserne og erfaringerne som søskende har med at have en bror elle søster med et handicap og det betyder, at de åbner op for tanker og refleksioner for ”den man er”. I virkeligheden er det ikke så synligt på den korte bane men når vi træffer søskende senere efter de har deltaget på et søskendekursus fortæller de, at noget at det vigtigste de husker og lærte var at ”de var ok, at de følte et værd og en værdifuldhed” altså elementer som ligger i træets ”rodnet”. Et selvværd udvikles ganske langsomt og der er ingen hurtige genveje. De daglige tanker om sig selv og andre, dine egne værdier er vigtige ingredienser i at udvikle et sundt selvværd som der senere vil være god brug for når ham er søskende til en bror eller søster med et handicap. At fokusere på sit ”rodnet” har altså en afgørende betydning for søskende og den rolle de kommer til at påtage sig senere hen i livet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar