torsdag den 27. august 2020

Støtte, accept og sparring på et søskendekursus

Langt de fleste af de søskende som deltager på Ådalskolens søskendekursus i Ringsted oplever, at de aktiviteter der har foregået på kurset, har bidraget til en forandring hos dem selv, idet søskendekurset med tiden har været medvirkende til, at børnene og de unge oplever en øget selvsikkerhed, ro og øget refleksion over egen adfærd. Mange søskende giver udtryk for, at de oplever søskendekurset som et unikt fællesskab med ligesindede børn og unge med det samme mål, som de kan spejle sig i, dele erfaringer og oplevelser med. Den udveksling opleves lettende og befriende og giver børnene og de unge en oplevelse af at blive forstået, at være mindre alene og mindre skyldig samt muliggør at de kan være mere tilgivende overfor sig selv og acceptere egen situation.

En dreng på 11 år fortæller:

”Altså jeg kan jo høre på de beskrivelser, som de andre børn kommer med […] nå men så er min søster ikke så meget anderledes […] det skaber en kæmpe ro og accept af, at sådan er det, og det er ikke fordi, at jeg har gjort noget fuldstændig galt”.

Søskende fortæller også, at det at være i et fællesskab med andre, der forstår en, er medvirkende til, at de kan få sat ord på egne følelser og tanker, hvilket opleves som meget lettende. De giver udtryk for, at gruppen er medvirkende til at sætte nye perspektiver og refleksioner i gang i forhold til deres rolle som søskende. Søskende fremhæver også, at fællesskabet har betydning for deres læring, idet gruppen bidrager med ideer og inspiration til forskellige problemstillinger i forhold til deres egen bror eller søster.

En pige på 10 år fortæller:

Aktiviteterne på søskendekurset har været supergode og sjove] det har været godt, at jeg sådan kunne høre, hvad de andre søskende har prøvet af og få nogle ideer fra de andre. Derfor er et søskendekursus fedt for det foregår i en gruppe og hvis jeg ikke havde været med, havde jeg jo ikke fået ideer fra andre, så havde jeg kun stået med mine egne problemer og stadig følt sig alene i det”.

Herudover oplever børnene og de unge søskendekurset som et trygt forum, der er med til at gøre dem mere afslappede, tilstede og ærlige. Det, at høre andres lignende historier, får dem til at åbne mere op. Flere søskende fortæller at det, at aktiviteterne foregår i en gruppe, betyder, at man får overskud til at være der, idet man ikke hele tiden selv er i fokus og er på. Disse forhold opleves af søskende som vigtige parametre, for at gøre læringen på søskendekurset mere tilgængelig og lettere at forholde sig til.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar