lørdag den 22. august 2020

"Når jeg tager hjem føler jeg mig glad og lettet. Alle de tanker, jeg havde i mit hoved, er kommet ud"

Ådalskolen i Ringsted tilbyder søskendekurser for børn og unge i alderen 9-16 år, som har en bror eller søster med et handicap. Mange søskende har emner, tanker og spørgsmål, som de kan opleve, at de står alene med. Søskende kan føle at stå alene på grund af loyalitet overfor deres forældre eller simpelthen fordi, at de selv ser sig som alene – at de ikke kender andre søskende, som har en bror eller søster med et handicap. Og selvom de kender andre, så ved de ikke lige, hvordan de skal tale om det, fordi det kan være undertrykt, fortrængt eller blot fordi de simpelthen ikke har ordene til det. Med Ådalskolens søskendekurser skaber vi en mulighed for at tale med ligesindede under vejledning af neutrale voksne.

Hvad er et søskendekursus?

Søskendekurser er grupper for søskende, hvor børnene og de unge har mulighed for at møde ligesindede, som alle har det tilfælles, at de har en bror eller søster med et handicap. Deltagerne grupperes efter alder og der vil højst være tre års forskel i alderen på deltagerne. Børnene og de unge vil mødes en lørdag hver måned og gruppen vil blive styret af tre voksne som har stor erfaring indenfor handicapområdet. Søskendekurset for junior er for de 9-12 årige og søskendekurset teens er for de 13-16 årige unge.

Et møde med ligesindede

Det, som søskende kan stå alene med, kan være:

Jeg har ikke så meget tid med mine forældre

Min familie ligner ikke andre familier

Jeg tænker på, hvordan det vil gå min bror eller søster fremover

Jeg tænker på, hvordan mine forældre klare det enorme arbejdspres

Jeg tænker på, hvorfor. Er det min skyld?

Jeg tænker på, om de tænker på mig

Gruppelederne på søskendekurserne sætter mange aktiviteter i gang som hjælper til at børnene får lyttet og talt sammen på måder, de måske aldrig har prøvet før. På søskendekurset kan det pædagogisk tematiseres således for børnene:

Min historie

Tanker og følelser om at have en bror eller søster med et handicap

Om at høre til – når et handicap trænger sig på - forholdet til venner, familie og skole

At leve med sin særlige familie

På søskendekurserne søger vi at give deltagerne mulighed for at genkende sig selv i fællesskabet og dermed styrke den enkeltes identitetsudvikling altså oplevelsen af "hvem er jeg"? Er der andre, der er som mig? Er der andre, der har det som mig?

Et handicap påvirker altid

På søskendekurserne er der også mulighed for at arbejde med den påvirkning, som et handicap har haft på barnet. Mange børn og unge, som har en bror eller søster med et handicap bliver udsat for en stor belastning i hverdagen og må lære samarbejde og forståelse i en meget tidlig alder. I mange situationer er det noget, som søskende ikke har kapacitet til at håndtere rent modenhedsmæssigt. Det kan for nogle søskende betyde stress som og senere i livet kan de reagere kraftigere på stress og pres end andre mennesker. Det er der mange voksne søskende, der vil nikke genkendende til. På søskendekurserne vil der blive mulighed for at komme lidt tættere på sine egne og andres reaktioner og særtræk. Ved at få øje på fællestræk hos hinanden kan man blive bedre til at forstå sig selv, kende sig selv og forholde sig til sig selv via mødet med andre ligesindede.

Hvad siger børnene om vores søskendekurser?

"Jeg føler, at vi deler det samme problem og så gør det ikke så ondt"

"Det er godt at høre, at andre har det som en selv, så ved man, at man ikke er den eneste"

"Det var som om, at der gik et lys op for mig, da vi sad der og fortalte vores historier"

"Jeg troede, at jeg var unormal, fordi min storebror har Downs syndrom, men det ved jeg nu, at jeg ikke er"

"Man får hjælp af hinanden, hvis man har nogle udfordringer"

"Man kan sige noget, som man ikke kan sige til far og mor"

"Det er rart at snakke med nogen, der ikke er i ens hverdag - man ved, at det rum, man snakker i er lukket"

"Man får snakket om tingene og hører, hvordan andre har det. Vi har efterfølgende fået det bedre derhjemme"

"Man bliver gladere"

"Inden jeg skal af sted til søskendekurset, kan jeg være irriteret af det inden i, men når jeg tager hjem føler jeg mig glad og lettet. Alle de tanker, jeg havde i mit hoved, er kommet ud"

Ingen kommentarer:

Send en kommentar