onsdag den 2. december 2020

Det er virkelig rart og trygt med ligesindede


Søskende som har en bror eller søster med et handicap søger fællesskaber gennem søskendekurser, hvor de kan finde andre søskende at være sammen med og spejle sig i. 12-årige Mikkel møder ikke mange jævnaldrende i skolen, som har en bror eller søster med et handicap og derfor er det svært at finde nogen at tale med. Han oplever, at søskendekurset på Ådalskolen er et oplagt sted at møde andre teenagere: ”Det er virkelig dejligt, fordi de andre forstår din situation. De har selv prøvet det meste og de forstår, hvis du fortæller noget der lyder underligt”. Her er der ingen der fniser eller rynker bryn. Så de andre ved ligesom, hvad det er, man snakker om.” ”Vi mødes fysisk cirka en dag om måneden. Så snakker man om at være søskende til en bror eller søster med et handicap og de mange ting der kan være anderledes og vi hygger os. Et søskendekursus har også tilbud til de yngre børn, som både handler om at opbygge fællesskaber, men som også handler om at blive klogere på ens brors eller søsters diagnose. 9-årige Alberte fortæller om at være på søskendekursus: ”Det er meget sådan første gang, jeg var der, jeg var lidt nervøs, fordi der var mange nye børn, jeg skulle lære at kende og sådan noget. Vi snakkede om nogle ting, fx hvis man ikke kan tage sin søskende med på legepladsen, i byen og hvad der kan ske og føles, hvis ens forældre har for travlt. De voksne fortæller os en masse og der er god tid til sjov og leg.” Et handicap sætter for mange af børnene og de unge en række begrænsninger og nogle kan opleve, at de ikke kan deltage i aktiviteter i hverdagen på lige fod med deres kammerater fordi der er så mange hensyn der skal tages. Derfor er tilbuddet om at mødes med andre søskende i samme situation et glimrende tilbud for 11-årige Nikolaj: ”Der er nogle gange en ret stor kløft mellem ens jævnaldrende, fordi min familie bare har nogle andre prioriteringer og nogle andre ting vi er nød til at forholde os til. Med en søster med Rett syndrom har min familie og jeg ikke nok energi til det hele. Lige da vi fik at vide, at hun havde det syndrom var det jo bare vældig svært og alle var bekymrede og meget kede af det. Hun var på hospitalet hele tiden, der blev lavet undersøgelser og jeg blev passet hos min mormor og morfar imens mine forældre var optaget af min lillesøster. Det at kunne finde jævnaldrende, der også forstår en sådan situation er ikke let fordi de jo ikke har prøvet det. Det burde være muligt for alle at deltage i et søskendekursus når man har en bror eller søster med et handicap. De genkendelse og de relationer der opstår på et søskendekursus børnene imellem er vigtige for dem. Det er vigtigt for søskende, at gruppelederne på søskendekurserne opbygger en relation til dem, hurtigt lærer navnene at kende og det betyder meget, når søskende mærker, at vi voksne ”ser” dem og kan huske deres historie fra gang til gang. Det er med til at bekræfte dem i, at deres oplevelser er unikke og vigtige og det betyder, at børnene og de unge føler sig velkomne. Genkendelsen har også en vigtig betydning for alle på søskendekurset og gruppeledernes viden om diagnoser og pædagogik er med til at give svar, som vi alle efterspørger. Til dem er det nemlig nemmere at stille spørgsmål og især de spørgsmål, som jeg ikke kan lide at stille til andre fordi de jo ikke kender til min søsters diagnose, siger Mikkel på 12 år.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar