For børn i alderen 9-12 år som har en bror eller søster med et udviklingshandicap
tirsdag den 16. juni 2020
Forståelse af søskende spørgsmål
Når et barn bliver
født med et handicap eller at det senere opdages at barnet har et handicap vil
det have en dyb indvirkning på en familie. Alle skal pludselig tilpasse sig en
bror eller søster, som på grund af handicappet kræver en stor del af families
tid, opmærksomhed, penge og omsorg. Det er derfor en naturlig bekymring for mange
familier, at søskende ikke kommer til at overtilpasse sig eller bliver sat i
skyggen. Det er vigtigt, fordi søskendeforholdet kan komme til at påvirke den
generelle tilpasning og udvikling af selvværdet. I en familie har alle søskende
et forhold, som er unikt, vigtigt og specielt. Søskende påvirker hinanden og
spiller vigtige roller i hinandens liv. Faktisk udgør søskendeforholdet i alle børns
første leveår et vigtigt socialt netværk og er grundlaget for hans eller hendes
interaktioner med mennesker uden for familien. Søskende er først hinandens legekammerater
og når de bliver ældre og modnes, påtager de sig nye roller sammen og med
hinanden. De kan i årenes løb lave mange ting med hinanden – lære hinanden nye
ting, være bedste venner, hinandens følgesvend og beskytter, være fjender, være
konkurrenter, være fortrolige eller være et unikt forbillede. Når forholdet så påvirkes
af et handicap kan de langsigtede perspektiver ændres. For eksempel kan barnet
med et handicap have begrænsede muligheder for at interagere med andre børn
uden for familien og derfor får social interaktion mellem søskende ofte en stor
betydning. Hvert barns personlighed og temperament spiller således en vigtig
rolle i udvikling af deres søskenderelation. Selv om både positive og negative
følelser naturligvis findes i alle søskendeforhold, ses der ofte en tendens til
at søskende får en afgørende rolle og at relationen til en bror eller søster
med et handicap ligger på en skala hvor yderligheder træder frem. Yderligheder
mellem at elske og hade kommer nemt til syne. De positive aspekter inkluderer et
højere niveau af empati, en øget tolerance for forskelle, øget fornemmelse for
modenhed, ansvar og stolthed overfor ens bror eller søsters resultater. De
negative aspekter inkluderer et niveau af en vis tilbagetrækning, vrede,
jalousi, hvorfor lige os og en manglende tro på at livet kan fortsætte. I
Danmark er der ikke undersøgt særlig mange områder om søskende. Forældre og
fagfolk har for eksempel brug for mere information om hvordan søskendes
tilpasser sig set udfra forskellige familiesystemer. Hvordan påvirker forskellige
familiesammensætninger - den enlige forælder, adoptivbørn, plejebørn og
familier fra forskellige kulturer et søskendeforhold når der så også er et barn
med et handicap? John Quist Frandsen er en af gruppelederne på Ådalskolens
søskendekursus i Ringsted han italesætter betydningen af at sætte fokus på søskende,
når han udtaler: "Søskende har meget at dele, de har virkelig meget at
lære dem, som ønsker at hjælpe dem. Søskende skal derfor både vejlede forældre
og fagfolk, så deres behov bedst kan blive mødt og sikret".
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar