onsdag den 3. juni 2020

At tale med børn og unge om en bror eller søster med et handicap


Hvad gør man som forælder, når man har et barn med en diagnose, et handicap og er i tvivl om, hvor meget man skal fortælle sine andre børn om situationen og ikke mindst, hvordan støtter man dem bedst muligt? Ådalskolens søskendekursus har i dette blogindlæg skrevet nogle gode fif til at få taget hul på de vanskelige snakke. Mange forældre som har et barn med en diagnose har også andre børn, som ser med fra hverdagens sidelinje. Det betyder, at mange af børnene på et tidligt tidspunkt i deres opvækst oplever, at deres bror eller søster er anderledes og har brug for en ekstra og særlig støtte. Som forælder er det ganske naturligt, at man kan blive bekymret. Man kan blive i tvivl om, hvordan man hjælper sine børn bedst. Ofte bliver man også i tvivl om, hvor meget man skal tale med dem om, at deres bror eller søster har en diagnose, et handicap og forventninger til hvordan det skal gå i fremtiden.De fleste forældre vil instinktivt prøve at skåne vores børn for ubehag og bekymringer. Det er derudover også krævende at tale om noget, som er svært. Nogle forældre er måske selv vokset op i familier, hvor man ikke talte om at det vilkår det er at have et handicap, møde modgang og måske er man som forældre endnu ikke igennem den bearbejdningsproces som hører med når man får et barn med et handicap. Eller måske er man en del af den generation, hvor det at have et handicap er forbundet med tabu og hvor det er uhørt at dele emnerne med børn.

Alle børn prøver at forstå
Alligevel giver det god mening at prøve at bryde den tendens der er at undgå svære emner med sine børn. Denne undgåelse kan nemlig i sig selv skabe ubehag hos søskende og give dem problemer på længere sigt. Søskende kan komme til at gå alene med tanker og fornemmelser, der er følelsesmæssigt belastende for dem. De vil også let kunne holde dem ufordøjet for sig selv, når de mærker, at deres forældre viger fra at tale om det. I stedet vil de selv finde forklaringer. De kan undertiden være vældig forkerte, men er dog forklaringer. Det kan for eksempel være: “Når min bror eller søster gør sådan og sådan kan det være min skyld”. Forklaringen kan være, at vi mennesker adskiller os fra andre pattedyr ved, at vi ikke blot søger at overleve. Vi søger faktisk altid at skabe mening med det, vi står i. Vi reagerer ikke blot reflektorisk på vores omverden. Vi mennesker forsøger at tilpasse os på de forandringer, vi møder. Blandt andet fordi vi forsøger at skabe mening ud af dem og finde alternative måder at klare dem på. Så når forældre eksempelvis siger til deres børn, at: “Det behøver du ikke bekymre dig om”, så er der en stor sandsynlighed for, at barnet alligevel vil bekymre sig. De vil helt automatisk forsøge at skabe mening ud af det, som han/hun ser eller fornemmer. Uanset om forældrene ønsker det eller ej.

Vi mennesker ser ofte det værste først
På samme måde har vi mennesker også en tendens til at ‘se det værste først’.  At kunne se og reagere hurtigt på en fare og utryghed er en grundlæggende biologisk overlevelsesstrategi. I forhistorisk tid har det skærpet vores evne til at komme væk fra eller bekæmpe en potentiel farlig situation. I dag kan vores biologiske tilskyndelse nogle gange gøre, at vi kommer til at bekymre os unødigt eller vi bliver utrygge. Når et barn i en familie har et handicap fører det naturligt nok til en højere grad af bekymring eller utryghed. Bekymringen vil, uanset om den er realistisk eller ej, skabe utryghed. Søskende mærker – som alle andre – når noget er galt. Og når søskende føler utryghed, vil de søge beskyttelse hos forældrene. Hvis det så er de voksne som ikke kan håndtere det anderledes vilkår, det er at have et handicap vil søskende instinktivt fornemme, at forældrene lige nu ikke er trygge og beroligende at søge til. Hvis man som forældre tier for at skåne sit barn for noget af det ubehag, man selv oplever, vil ens barn i stedet selv prøve at finde forklaringer på det, som er galt.

Afhængig af søskendes alder kan disse forklaringer være mere eller mindre realistiske. Måske tænker søskende: ”Det er måske noget, jeg har gjort galt. Det er derfor, at min bror ikke vil lege eller være sammen med mig”. Eller: ”Hvis jeg bare er stille og rigtig sød eller laver en masse skæg og ballade, så bliver min søster nok glad igen”. Det er vigtigt, at forældrene korrigerer sådanne forklaringer og perspektiver. Man skal tage ansvaret for situationen væk fra barnet. Det kan være svært også fordi mindre søskende typisk holder deres forklaringer for sig selv og ikke som noget naturligt deler dem med andre.

At tale med søskende om en bror eller søster med et handicap
Det er ikke det vigtigste, at man får fortalt alt, når man begynder en samtale med søskende om noget, som er svært. Det vigtigste er, at søskende oplever, at hun eller han ikke er alene med sine fornemmelser, følelser og forklaringer på det, som er anderledes. Søskende skal tværtimod gerne opleve, at forældrene er følelsesmæssigt tilgængelige og kan tåle, at søskende barnet spørger til, hvorfor deres bror gør sådan og sådan og at barnet kan fortælle om sine egne følelser og bekymringer. Forældre kan ikke skåne deres børn fra svære oplevelser men de kan sørge for, at de får en hjælpende hånd igennem oplevelserne og ikke står alene. Det er derfor en god idé at forberede sig, inden man starter en samtale med sit barn om, at deres bror eller søster som har et handicap. Man kan som forældre sætte sig sammen og reflektere over følgende spørgsmål eller måske er der en god ven eller en nabo som kan hjælpe til. Det er en god idé at skrive svarene ned på et stykke papir for på den måde bliver man mere bevidst om, hvordan man selv forholder sig til situationen og eventuelt også, hvad der er særligt svært ved at skulle tage sådan en snak. Samtidig forbereder man sig på de følelser og reaktioner, som søskende har brug for forældrenes hjælp til at forstå og fordøje. På den måde kan man undgå, at snakkene virker alt for skræmmende eller utrygge på søskende.

Stil dig selv følgende spørgsmål:
Hvad er mit barns perspektiv på det, der sker lige nu? Hvad ser, hører eller fornemmer mit barn nu?
Hvad kan mit barn mon bekymre sig om?
Hvilke informationer kan være vigtige og relevante for mit barn at få (naturligvis tilpasset barnets alder)? Er der ting, barnet kan have hørt, som det kan have svært ved at forstå eller som kan virke skræmmende?
Er der nogle måder, hvor jeg kan hjælpe mit barn til at få en forståelse af de forandringer, barnet oplever i vores familie?
Er det for svært for mig selv at snakke om det? Bliver jeg for ked af det eller måske oprørt? Vil der eventuelt kunne være en anden fortrolig voksne, som kan tale med mit barn om det svære?

Alle søskende er forskellige
Søskende er forskellige afhængig af køn, alder, men også temperament og personlighed. Det er vigtigt at tage hensyn til hvert enkelt barn og lægge mærke til, hvornår barnet har brug for en pause fra samtalen. Det kan være, at barnet bliver fraværende og har brug for lige at trække sig lidt eller på anden måde viser det. At gå lidt til og fra ting, som er svære, er ganske naturligt. Det er børns almindelige måde at håndtere ting på, som følelsesmæssigt kræver meget af dem. Børn er også forskellige med hensyn til, hvor sproglige og følsomme de er. Hvor ét barn taler meget, vil et andet barn snarere vise med sin adfærd, hvordan det har det. Når børn mærker, at forældrene er tilgængelige for deres bekymringer og spørgsmål, vil de som regel begynde at føle sig trygge igen. Hvis emner eller fornemmelser bliver for overvældende for søskende, skal det altid respekteres som udtryk for, at barnet eller den unge beskytter sig selv. Søskende vender tit af sig selv tilbage til det, som måske var for svært i første omgang. På den måde får man ofte endnu en chance for at lytte til deres oplevelser og til at hjælpe barnet til at forstå det, som sker.

At blive ramt af den dårlige samvittighed
Det kan i perioder ramme os hårdt følelsesmæssigt, når vi som forældre kan mærke, at det påvirker søskende at de har en bror eller søster med et handicap. Livet er også sårbarhed og ind imellem svære oplevelser. Sådan er det også for søskende. Børns trivsel hænger sammen med forældrenes trivsel. Når forældre bliver påvirket af et barn med et handicap påvirker det selvsagt også resten af familien. Det vigtige budskab er, at det netop også er familien og andre nære voksne, der kan hjælpe søskende, når der opleves vanskeligheder i livet. Vi kan ikke skåne søskende for svære oplevelser men vi kan sørge for, at de får en hjælpende hånd igennem oplevelserne og ikke står alene. Der skal ofte ikke så meget til for at hjælpe søskende til at forstå den virkelighed, som familien står overfor. Der er ikke nødvendigvis brug for en masse ord men dog nok til, at søskende ikke skal gætte sig frem til, hvad der sker. Når søskende mærker, at man er tilgængelig for bekymringer og spørgsmål, vil de som regel begynde at føle sig trygge igen. Det er samtidig vigtigt, at man som forældre selv får vendt sine tanker og følelser med sig selv og sin partner – eller sin mor, ven eller veninde. Her kan man minde sig selv og hinanden om, at tågerne af dårlig samvittighed ofte lægger sig, når man får sat ord på det svære. Tit og ofte kan en enkelt samtale være nok og rækker ens eget overskud ikke, er det vigtigt at finde og acceptere at en anden nær voksen kan træde til. Det bliver så meget lettere for søskende, når de oplever, at ”kanalen er åben” og oplever at de til enhver tid kan stille spørgsmål og få forklaret forvirrende eller uroskabende oplevelser.

Find yderligere hjælp - søskendekurser
Der er flere forskellige steder, hvor man kan finde viden om søskende som har en bror eller søster med et handicap. Flere steder tilbydes søskendekurser i lighed med Ådalskolens søskendekursus i Ringsted. Et søskendekursus henvender sig til børn og unge i alderen 9-16 år og søskendekurset i Ringsted samarbejder med alle kommuner og matcher alle typer af handicaps. Sammen med andre børn og unge på ens egen alder får søskende mulighed til at ”dykke ind i handicappet” og få mulighed til at sætte ord på oplevelser og perspektiver. Netop det at møde andre børn og unge har en meget væsentlig betydning for hvordan man som søskende lærer at acceptere ens bror eller søster med et handicap. Netop accepten af det anderledes er noget af det allervigtigste når man som søskende skal indstille sig på en barndom med væsentlige anderledesheder end sine kammerater. Anderledesheder som slet ikke kun er dårlige men som blot giver en anden version af livet. Søskende vil være de mennesker som kommer til at tilbringe mest tid sammen med deres bror eller søster som har et handicap og de mennesker som vil være fremtidens advokater.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar