På Ådalskolens søskendekursus er det klart børnene som er
i centrum og ikke udelukkende deres søskendes diagnoser. Sådan siger vi, når vi bliver spurgt
til, hvad et søskendekursus er. Nadia Kyed og John Frandsen begge gruppeledere
på Ådalskolens søskendekursus italesætter her nogle af kongstankerne med
søskendekurserne. Helt generelt ønsker vi at inddrage børnenes erfaringer og
oplevelser som nogle gode markante hjørnesten på kurserne. Derfor er det
vigtigt, at aktiviteterne undervejs gør at børnene føler sig hørt, så børnenes
perspektiver og erfaringer kan blive belyst og taget i betragtning. En vigtig
del af vores rolle er således at understøtte og guide søskende gennem
aktiviterne, så de motiveres til og får mulighed for at fremkomme med deres syn
på virkeligheden. Hvis søskende står i en situation i deres familie og ikke
forstår, hvad der sker forsøger de selvsagt at skabe deres egen mening med
tingene. For nogle søskende (særligt de mindre børn) kan det betyde, at de tror
at det er deres skyld at omstændighederne er som de er. Andre børn kan komme
til at opfatte virkeligheden og kravene fra andre som uretfærdige eller direkte
onde, fordi omgivelserne gør noget, som i søskendes øjne fremstår helt meningsløst. I
begge tilfælde bliver det vanskeligt for søskende at finde frem til en ordentlig
afklaring og accept af det vilkår som er i deres familie. Accept og afklaring
forudsætter naturligvis forståelse og hvis søskende ikke forstår, hvad der
sker, bliver resultatet i stedet ofte modstand eller resignation. Det oplever
vi skaber et dårligt fundament for familiens samlede trivsel og gør det
vanskeligere for søskende at få skabt et positivt afsæt for deres position som
bror eller søster til en søskende med et handicap.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar