Ådalskolens søskendekursus fra Ringsted har været
på Brogården i Middelfart for at fortælle om erfaringerne fra søskendekurser og generelt om søskendeperspektivet. Siden 2011 har Ådalskolen afholdt søskendekurser for
børn i alderen 9-16 år og det er efterhånden blevet til rigtig mange
erfaringer. Erfaringer og viden som det er meget interessent at dele med andre
som også er interesseret i denne målgruppe. At skabe sig en klar forståelse af et
søskendeperspektiv handler for os om, hvad børnene selv siger, og hvordan de oplever at
have en søskende med en funktionsnedsættelse. Beretninger fra søskende viser,
at det kan være svært at være søskende til et barn med funktionsnedsættelse
eller et handicap. Forskning peger på forskellige forhold, som forældre,
fagfolk eller andre, der er i kontakt med søskende, kan være opmærksomme på i
forhold til barnets trivsel og mentale sundhed. Forholdene formidles af Nadia
og John fra Ådalskolens søskendekursus. Forskningen peger på en række gode råd
til forældre og fagpersonale om, hvordan man bedst kan hjælpe søskende til børn
og unge med funktionsnedsættelse. Rådene handler bl.a. om at give de søskende
plads i familien, at skabe åbenhed, ærlighed og viden omkring den pågældende
funktionsnedsættelse samt at styrke søskenderelationen. Disse konklusioner fra
forskning ligger tæt op af søskendes egne oplevelser af behov for hjælp og forståelse,
som bliver beskrevet i Karin J. Friheds bog ”Autismen tæt på” (2015). I
interviews med søskende til børn og unge med autisme beskriver de interviewede
søskende selv, at dét ikke at blive glemt af forældrene, at få plads i
søskendegruppen samt at få alenetid med forældrene er gode råd, som de vil give
deres forældre. Nadia og John peger ligeledes på en række opmærksomhedspunkter
rettet mod forældre, sundhedspersonale og andre, der arbejder med søskende.
Disse opmærksomhedspunkter er baseret på refleksioner fra søskende samt
retningslinjer fra den eksisterende forskning på området:
- Støt forældrene, så de bedre kan støtte søskende
- Sørg for, at forældrene har nok viden, som de kan videregive til søskende
- Styrk søskenderelationen
- Synliggør, at alle børn er lige vigtige
- Giv information
- Vær åben og ærlig
- Giv søskende emotionel støtte
- Hav ekstra opmærksomhed på søskende
- Skab gode sociale kontakter, hvor søskende kan få den
At have et søskendeperspektiv og have fokus på børnene
mener Nadia og John er en særdeles vigtig vinkel. Det er trods alt disse børn
som sommer til at have den længste relation i livet med deres bror eller søster
med særlige behov. Det er dette fundament som fremtiden skal hvile på og derfor
er det god mening at prioritere uddannelse og viden til disse børn.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar