”Hvad kan jeg gøre, når jeg bliver ked af det eller
bekymret? Er det okay, at jeg sommetider føler mig pinlig berørt over min bror?
Er der andre, der har det ligesom mig? På Ådalskolens søskendekurser i Ringsted
deler børn i alderen 9-16 år tanker, følelser og erfaringer med andre, der har
en bror eller søster med et handicap. En ofte overset pårørendegruppe er
søskende til børn med funktionsnedsættelse. En gruppe, der ikke selv råber
systemet op – måske, fordi de har travlt med at holde sammen på familien, eller
fordi de er bange for at stille mor og far i et dårligt lys. Mange forældre til
børn med funktionsnedsættelse peger dog selv på, at søskende kan blive overset,
både af dem selv i en presset hverdag og af systemet, som primært fokuserer på
barnet med handicap. Heldigvis er der flere kommuner som er ved at ændre fokus til
at familien skal møde en sagsbehandling, som tager udgangspunkt i familiens
samlede behov herunder også søskendeperspektivet. På Ådalskolen i Ringsted har vi
siden 2011 afholdt søskendekurser for søskende til børn og unge med et handicap.
Deltagerne er mellem 9 og 16 år. Det kan være svært at have en bror eller
søster, der skiller sig ud, og som måske tager meget af opmærksomheden i
hverdagen. Det fortæller kursusleder og underviser på søskendekurserne John
Quist Frandsen. ”Vi vil gerne have, at børnene får et fællesskab med hinanden;
at de oplever ikke at være alene om deres følelser, og at andre forstår én. Vi skal
kunne skabe et trygt rum, hvor de oplever, at det er okay for eksempel at føle
sig pinligt berørt over sin bror, når han begynder at råbe højt i supermarkedet,
eller at det er ok at føle frustration og vrede over for mor og far, fordi man
synes, de aldrig har tid til én. Samtidig vil vi gerne give dem ideer til
handlemuligheder i dagligdagen. Og ofte viser det sig, at det er, når børnene
bringer deres egne erfaringer i spil og deler dem med hinanden, at vi og de
virkelig rykker,” fortæller han. Børnene fra efterårets søskendekursus er ikke
i tvivl om, hvad det giver dem at mødes med andre, som af egen erfaring ved,
hvordan det er at have en handicappet søster eller bror. For Mette er det især
fællesskabet med ligesindede, som tæller. ”Man føler sig knap så alene. Her møder
man nye mennesker, der har lidt de samme problemer som én selv. Jeg har aldrig
haft en kammerat, der havde det på samme måde som mig. De eneste, jeg ellers
har kunnet tale med det om, er mine forældre. Så det er dejligt at vide, at man
ikke er alene, og at andre også har søskende med handicap, der har det på samme
måde. Og at opleve, at nogle af de problemer, man har, går igen hos andre,”
siger hun. Det er en oplevelse, som andre af de børn på kurset kan nikke
genkendende til. ”Man kan få talt ud, uden at der er andre, der siger mig imod,
” siger Kristina. ”Man får også nye venner,”supplerer Claus. Ud over at tilbyde
børnene et frirum sammen med ligesindede, hvor de kan tale åbent om deres
modstridende følelser og identificere sig med hinanden, får børnene også
konkret viden om forskellige funktionsnedsættelser med sig fra søskendekurset.
Og det er en god hjælp og styrke i hverdagen, fortæller Nikolaj. ”I forhold til
ens venner er det meget rart, at jeg nu kan forklare min brors handicap bedre.
Det kan jeg, fordi jeg har mødt andre på kurset her, der også forstår, hvad det
handler om, og fordi det bliver forklaret så godt her,” siger han. Så er der
også lige søskendecampen som Ådalskolen arrangerer. "Et fantastisk initiativ som
bare er så hyggeligt" siger flere af børnene samstemmende i kor.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar