På Ådalskolens søskendekursus får vi i øjeblikket mange
henvendelser om kursuspladser i 2020 og tit og ofte bliver vi i den sammenhæng
også spurgt til, hvordan vi laver søskendekurser i Ringsted. Det giver en
masse gode snakke i telefonen og via emails. Noget af det som virkelig ligger os
meget på sinde i tilgangen til søskende er begrebet validering. Efter enhver
samtale bliver vi klogere og vi bliver endnu mere bevidste om at et
søskendekursus altid er et individuelt forløb, at det altid er det enkelte barn som er
med til at definere vejen og at der altid skal ”to til en tango”. Når vi
indleder dette blogindlæg med at skrive ”brillerens” så er det fordi vi mener,
at validering indgår som en meget væsentlig ingrediens. Validering af et andet
menneske indebærer i vores forståelse, at man tager personens perspektiv, søger
at forstå og anerkende den måde, verden ser ud på fra personens perspektiv, og
dermed også søger at forstå og anerkende den eller de mestringsstrategier, som
personen har taget i anvendelse. Sagt på en anden måde, så forsøger vi at
fornemme, hvordan det er at være den pågældende person, med de livsomstændigheder
personen har med sig, og derefter at tydeliggøre at dette giver mening for os.
Tilgangen handler om at styrke søskendes oplevelse af at blive set, hørt og forstået.
Det er også en tilgang, man kan bruge til at holde bolden på barnets banehalvdel – det vil sige, at fokus holdes på barnets
oplevelser, meninger og følelser. På den måde kan man anerkende barnets
perspektiv uden nødvendigvis at erklære sig enig i det, barnet siger eller at
bringe sine egne holdninger på banen. Validering er et redskab fra den narrative
tilgang og validerende spørgsmål og udsagn går i denne retning:
Gengiv barnets oplevelse/fortælling. Sig for eksempel:
“Du siger, at du tror, at (…. )”.
Bekræft at du har forstået barnets oplevelse/følelse. Sig
for eksempel: “Når du oplever, at (… ), så siger du, det
føles svært”.
Når begrebet validering er indtænkt i søskendekursets
fundament og indgår i aktiviteter og øvelser undervejs er det med til at støtte
søskende med at få udvidet deres livsperspektiv. Man kan også sige, at aktiviteterne
og det samlede forløb er med til ”at pudse brillerne” så søskende bagefter kan se
tingene i et mere klart lys. Skal validering være indarbejdet i et kursus tilgange
og aktiviteter bliver vi nogle gange spurgt? Vi synes naturligvis at det giver
god mening og vi har set det virker. Det er selvfølgelig, klart at validering
skal tage udgangspunkt i søskendes behov for det er jo ligesom børnene som kommer
på et søskendekursus.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar