På ethvert søskendekursus er der udsagn og ord, som er
særligt betydningsbærende. Disse ord kalder vi for nøgleord. Det er derfor vi
siger, at ethvert søskendekursus på Ådalskolen er forskellig og kurset bliver
til det, som det formes af de børn der er med. Lad os dykke lidt ned i disse
vigtige nøgleord som er dem der i virkeligheden bærer kurset fremad og dem som
vi synes er så væsentlige. Der vil naturligvis altid være et element af
fortolkning fra vores side i forhold til, hvilke af ordene der er de rigtige
nøgleord, men det er jo i sidste ende børnene, som afgør betydning og relevans.
Derfor mener vi, at det er hjælpsomt at tænke om nøgleord, ikke som de centrale
ord i en fortælling fortalt af søskende, men som ord der åbner for mulige veje til
en dialog. Nøgleord er altså ord, som vi på baggrund af søskendes betoning
eller andet tolker som vigtige for barnets fortælling og oplevelse. Teknikken
er i al sin simpelhed at gribe fat i disse ord og ved at gentage dem give ordet
tilbage til barnet. På den måde kan dialogen flyde videre, så barnet får
mulighed for at uddybe sine tanker eller fortælle mere af sin oplevede historie
understøttet af stikord fra os voksne. Fordelen ved at hæfte sig ved nøgleord
er, at det typisk åbner for veje i dialogen, der med større sandsynlighed er på
søskendes præmisser og i tråd med barnets tankerække, end hvis vi voksne blot
stiller et spørgsmål ud fra egne hypoteser. I eksemplet nedenfor ville der være
en del mulige nøgleord, som måske ville forekomme vigtige, alt efter søskendes
kropssprog, intonation osv. Når en søskende fortæller ”jeg har vanskeligt ved
at overskue min situation med min storebror lige nu. Så kunne vi tage fat i
ordet vanskeligt og samtalen kan fortsætte ”vanskeligt, hvad mener du med
vanskeligt?”, det vil svare til at åbne én dør og hvis man tager fat i ordet
situation, ville det svare til at åbne en anden dør. Som gruppeleder på
søskendekurset kan vi aldrig helt vide i hvilken retning en dialog med søskende
tager, om der er tale om en konkret, afgrænset erfaring/oplevelse eller måske er
det ”det hele”, der er på spil? Styrken ved at hæfte sig ved nøgleord er, at
man ved at gentage nøgleordet eller formulere et spørgsmål på baggrund af et
nøgleord, meget ofte får et svar eller en uddybning, som handler om det, der er
vigtigt for barnet. Vi inviterer os så at sige ind i barnets præmisser og
logikker. Søskende som oplever sig mødt på denne måde i deres egne historier
mærker et ægte og autentisk møde der kan bevæge sig et utal af steder hen. Der
er altså ingen forudbestemt retning og dialogerne på et søskendekursus bevæger
sig netop derhen, hvor barnet ønsker det. Netop derfor er et søskendekursus
altid forskelligt fra hinanden og tegnes af de søskende som deltager.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar