For når det sker er det jo ikke en tavs erfaring mere.
Sådan siger gruppeleder John Quist Frandsen fra Ådalskolens søskendekursus i
Ringsted. At have en bror eller søster med et handicap kan for mange søskende
fortsat være et tabu som rammer på den måde, at ingen kontakter dem eller
spørger til dem, heller ikke dér, hvor det er åbenlyst, at børnene har noget på
hjertet. De har måske ikke fået lektierne gjort færdige, måske er de enormt
trætte eller måske kommer de for tit sent i skole. En pige os fortalte på et
søskendekursus, at hun tit kom trist i skole, men ingen lærere spurgte hende,
hvorfor hun var trist. Jeg tror, at en del lærere ikke tør spørge direkte til
det, fordi det rammer ind i, at vi faktisk hver især har berøringsangst om det
vilkår det er at have en søskende med et handicap, siger John. For børnene er
det særligt hårdt, at omstændighederne ved at have en søskende med et handicap
er så tabubelagte. De kommer nemlig meget ofte til alene at bære rundt på familiens
erfaringer og nogle søskende lærer også at blive dygtige til at skjule det. De
tavse erfaringer skal blive til talte erfaringer og jo mere jo bedre. Når børnene deltager på et søskendekursus bliver der slået hul på de tavse erfaringer og de
mønstre der har udviklet sig bliver synlige. Det er en utrolig stor lettelse og noget mange af børnene kalder på.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar