Dette er klart de ideelle muligheder når søskende mødes på
Ådalskolen i Ringsted og deltager i et søskendekursus. Børnene får muligheder,
for at opleve sig selv på nye måder og udvide deres forståelse for deres bror
eller søsters særlige behov gennem de mange nuancerede og unikke historier som
kommer frem på søskendekurserne. Derfor er vi meget opmærksomme på, hvordan vi
er med til at støtte søskende til at høste frugterne af de fælles oplevelser og
erfaringer. Én mulighed er at tage udgangspunkt i de bevidningsspørgsmål, som egentlig
for år tilbage blev udviklet som en del af den narrative metode. Spørgsmålene
er skabt til brug i samtaler, hvor de medvirker til at styrke en persons
foretrukne fortællinger, ved at andre er med til at skabe bevidning
og kan bekræfte det fortalte. Det er ud fra en antagelse om, at det primært er gennem
respons fra andre, at et menneskets identitet bliver skabt. Når vi overfører
denne tænkning til flere af vores aktiviteter på Ådalskolens søskendekursus
hjælper spørgsmålene os til at sætte fokus på den resonans, som mødet med de
andre søskende skaber i barnet i form af tanker, billeder og stemning. Vi ser
og oplever det som en rigtig god tilgang idet bevidningsspørgsmål primært
interesserer sig for, hvordan barnet oplever, berøres og bevæges af det vilkår
som det er at have en bror eller søster med et handicap. Søskendebarnet bliver
herved en kvalificeret medproducent af familiens kontekst. En kontekst, der
både siger noget om virkeligheden, om barnet og ikke mindst om den virkelighed der
omgiver familien. Tilpasset til søskendekursets niveau kan en række
bevidningsspørgsmål formuleres på følgende måde:
1) Hvad lagde du særligt mærke til i den historie du netop
har hørt?
2) Hvad tror du, Morten gerne ville fortælle med hans
historie?
3) Hvad kom du til at tænke på i dit eget liv, mens du hørte
historien?
Hvilke billeder så du for dig - hvilke situationer og
personer?
4) Hvad var det, der skete i historien, der fik dig til
at tænke på disse ting fra dit eget liv?
5) Hvad kan man sige, der er vigtigt i livet, både for
dig og for din søskende i historien?
6) Er der noget, du får lyst til at gøre anderledes efter
at har hørt historien?
Ud fra grundidéen om at skabe forbindelser mellem
fortællinger og søskendes eget liv, skal ordvalget selvfølgelig tilpasses
børnenes alder og niveau, ligesom formidlingsformen skal varieres alt efter vores
kendskab til barnet og familiens situation.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar