onsdag den 11. november 2020

Inddragelse af søskende

Alle forældre vil typisk gerne beskytte deres barn mod livets barske vilkår, og det kan derfor være svært at vide, hvor meget de skal fortælle om en brors eller søsters handicap. På Ådalskolens søskendekursus møder vi søskende i forskellige aldre og mange af deres erfaringer tyder på, at de gerne vil informeres. Derfor er det vores holdning ud fra de erfaringer vi har, at det er vigtigt at være åben og ærlig over for søskende, når der kommunikeres om en funktionsnedsættelse og at give søskendebarnet specifik viden om diagnosen gennem hele barndommen. Generelt trives børn bedst med at blive inddraget og få fortalt sandheden også om et handicap når bare det bliver gjort på en hensynsfuld og alderssvarende måde. Søskende vil typisk godt kunne fornemme, at der er noget anderledes med deres bror eller søster enten ved direkte at kunne se det eller oplever det på adfærden og hvis de ikke inddrages, kan de nemt blive forvirrede over de blandede signaler, samt komme til at føle sig isolerede og udenfor. Mangel på inddragelse eller beskyttelse kan derfor sætte gang i fantasifulde forestillinger, der ofte er mere problematiske og skræmmende end selve virkeligheden. Særligt for ældre børn og teenagere kan manglende inddragelse føre til, at de mister tilliden til forældrene, fordi de kan mærke, at de ikke er blevet fortalt sandheden eller holdt udenfor. At fortælle åbent og ærligt om diagnosen betyder ikke nødvendigvis, at alt skal fortælles, men at det, der fortælles, skal være korrekt. Den mængde information der gives, skal være tilpasset barnets alder, og det kan derfor være en god ide at overveje, hvilken viden der er relevant at give et barn. Nedenfor kan du finde råd om, til hvem og hvornår der kan fortælles om handicappet, hvordan en dårlig besked kan gives, og hvordan man som forældre kan alderstilpasse informationen. Andre steder her på vores blog er der også ideer til, hvilken viden søskende har brug for. Mange af rådene er henvendt til forældrene, men hvis du er lærer eller pædagog i en klasse hvor du har et barn som har en bror eller søster med et handicap kan du også inspireres heraf.

Hvordan kan man fortælle om en diagnose?

Giv beskeden i rolige hjemlige og forbered dig på, hvad du vil sige og ikke vil sige

Forbered dig mentalt og afsæt god tid

Tilpas informationen til søskendes alder

Vær i øjenhøjde med søskende – det gør ofte barnet mere trygt

Signalér til barnet, at der kommer en svær besked, så barnet kort har mulighed for at forberede sig.

Giv beskeden kort og præcist og start ikke med lange indledninger

Giv bagefter plads til reaktioner og vær bevidst om, at søskende kan reagere forskelligt.

Spørg søskende, hvad han eller hun har hørt og forstået for at klarlægge misforståelser. Ret eventuelle misforståelser.

Spørg, om der er spørgsmål til det, der er blevet fortalt.

Følg op efter nogle dage om der er ting som I skal tale om igen

Ingen kommentarer:

Send en kommentar