søndag den 18. september 2022

Søskendekursus med en anerkendende tilgang

Hvordan udvikler vi en god relation mellem os og de søskende som deltager på et søskendekursus? Det er vi optaget af i dette blogindlæg fordi den anerkendende tilgang efter vores erfaring er et godt udgangspunkt. Den handler kort sagt om at møde søskende dér, hvor de er og om at forstå søskende ud fra deres egne perspektiver. Når vi tager hul på snakken med søskende begynder vi med det som de hver især er optaget af, uanset om det er en bror eller søster der "fylder for meget" eller at det er klassekammeraterne i skolen som ikke forstår hvad et handicap betyder. Det kan også være konflikter med en bror eller søster, en oplevelse af ikke at passe ind i forhold til skolen eller klassekammeraterne eller andet. Er man ny som gruppe facilitator på søskendekurserne kan man synes, at man mangler mere viden om diagnoser og handicaps for at kunne tage hul på en snak med søskende. Konkret viden om handicaps er naturligvis også nyttigt for dig at have, da det kan give en mere nuanceret forståelse af, hvordan et handicap kan påvirke søskende fysisk, psykisk og socialt. Både i selve hverdagen eller i forbindelse med en nybeskrevet diagnose men du behøver ikke være ekspert i diagnoser for at kunne skabe et rigtig godt rum for dialog. Din vigtigste opgave er nemlig her at bringe søskendes egne perspektiver på banen, at finde ud af

hvordan søskende oplever sin situation på godt og ondt og at være lydhør overfor barnet, så du kan stille de spørgsmål, der skaber en rigtig god refleksion. At møde søskende med forståelse betyder ikke, at I skal være enige om alt. Du kan heller ikke overtale søskende til at ændre adfærd men du kan sætte gang i en refleksionsproces hos barnet, der får ham eller hende til at se sin situation i et nyt lys og på den måde med tiden skabe motivation for forandring. Anerkendelse i praksis er at bringe søskendes egne ressourcer frem og øge søskendes oplevelse af at være styrmand i eget liv og her er din rolle først og fremmest at facilitere barnets egen udviklingsproces.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar