onsdag den 10. februar 2021

Søskendes oplevelser

De fleste søskende har varme og positive forhold til deres brødre og søstre, der er handicappede eller har yderligere behov. Mange lærer deres brødre og søstre nye færdigheder, nyder at lege sammen og fejrer deres præstationer. De fleste søskende har også tidspunkter, hvor deres oplevelser er sværere, og når de føler sig vrede, triste eller jaloux over deres bror eller søster. Nogle søskende har svært ved at klare effekten af ​​deres brors eller søsters handicap på deres familie, skole og sociale liv. Søskendes følelse og oplevelser kan ændre sig, når de bliver ældre, og hvis deres brors eller søsters behov ændres.

Positive følelser og oplevelse for unge søskende

At have det sjovt med deres bror eller søster

"Jeg elsker at kramme og kildre min bror, det får mig til at grine".

Føler sig omsorgsfuld, beskyttende og stolt

"Jeg er konstant stolt af min bror. Han lader aldrig sit handicap komme i vejen for ham; han er en inspiration for mig".

At udvikle tolerance over for andre

"Hendes døvhed har vist mig, hvordan jeg accepterer andres handicap".

At være i kontakt med andre søskende

"Det er altid rart at vide, at du ikke er alene, og hvis du ved, at der er nogen at tale med her (især hvis du ofte taler til dem), aflaster det dig for nogle af de ting, du kæmper med".

At få muligheder for at lære nye færdigheder

"Mit kendskab til førstehjælp er meget god for min alder. Dette skyldes det faktum, at jeg skal vide, hvilke skridt jeg skal tage, hvis min søster kollapser eller har allergiske reaktioner eller kramper".

Vanskelige følelser og oplevelser for unge søskende

Svært ved at forstå handicappet eller diagnosen

"Min bror fortsætter med at gøre de samme ting hele tiden. Han skal bære det samme tøj hver dag, jeg ved ikke hvorfor".

Føler mig flov

"Nogle gange bliver jeg ret flov, når mine venner kommer til vores hus, og Andrew skubber sin ble. De ved ikke, hvorfor han skal bære bleer, og de mener, at han i hans alder skulle gå på toilettet".

 Bekymrer sig for deres brors eller søsters tilstand eller helbred

"Jeg er bare bekymret. Jeg tænker, han er måske så dårlig, at han kan dø af det".

 Følelse af vrede, trist, vrede eller skyld

"Nogle gange er jeg ked af det, når min bror er væk, som når han blev kørt til hospitalet"

 Følelse af at deres forældre ikke giver dem nok opmærksomhed

"Mor og far er så uretfærdige. Min handicappede bror får langt mere opmærksomhed end mig"

 Bekymring for, hvad der vil ske i fremtiden

"I fremtiden undrer jeg mig over, hvad der skal ske med hende. Skal hun få et job? Jeg ved, at jeg kan. Jeg ved ikke, om hun ville være i stand til det. Jeg ved ikke, om hun nogensinde får en. Eller hvis hun nogensinde bliver gift og får børn".

Ikke at kunne gøre ting sammen som en familie

"Det er svært aldrig at få gjort noget, da vi skal planlægge alt omkring hende. Det er svært at tage på ferie og sådan noget".

Ingen kommentarer:

Send en kommentar