onsdag den 17. februar 2021

Emner og aktiviteter på søskendekurserne

På søskendekurserne sådan som de planlægges og faciliteres ved Ådalskolen i Ringsted er kursernes funktion at tilbyde børnene og de unge et støttende og anerkendende fællesskab ud fra evidensen om, hvordan børn og unge udvikler sig i fællesskaber. Søskende får mulighed for at spejle og genkende situationer og følelser hos andre som også kender til det vilkår det er at have en bror eller søster med et handicap. På kurserne er der søskende i alderen 9-16 år og denne aldersgruppe er opdelt i to grupper således der er søskendekursus for de 9-12 årige og kurser for de 13-16 årige. På den måde tages der hensyn til søskende gruppens alder, udviklingsstadie, de refleksioner og tanker som grupperne hver især har. I unge gruppen er der ofte behov for at snakke om hverdagsforståelse ud fra, hvad der er almindelig hverdag og hvad der er anderledes, når ens bror eller søster har et handicap. I juniorgruppen er der tit mange overvejelser om handicappet smitter og vi har også set at skyldsspørgsmålet fylder en del hos mange. I både børne- og ungegrupperne bliver der inddraget forskellige aktiviteter som fx fysisk aktivitet, øvelser, lege og film, som redskaber til at skabe tryghed, regulere energien i gruppen samt som tilgang til eller pauser fra snakkene. Desuden anvendtes aktiviteter hvorigennem søskende visuelt kunne opnå en større forståelse for diagnosen og dens konsekvenser. Ådalskolenes søskendekursus anvender en meget bred vifte af aktiviteter, som bruges til at igangsætte de forskellige snakke. Udover emnerne diagnose og handicap og det at være bror eller søster omhandler søskendekurserne også følgende emner:

Tankernes betydning for hvordan man har det

Søskendes eget netværk og hvordan de bruges/kan bruges

Følelser, opmærksomhed på egne følelser og mestring af følelser

Derudover bliver der inddraget andre emner, der bliver vurderet som relevante for søskendes udbytte i de enkelte kursusforløb.

Følgende er eksempler på dette:

Mobning i skolen/at være udenfor fordi man bliver drillet med sin brors eller søsters handicap

Voksenansvar/børneansvar og påtage sig for meget ansvar

Kontrol over hverdagen og indsigt og accept af, at der er visse ting søskende ikke kan kontrollere

Emner som bliver behandlet i grupper med unge:

Omverdenens fordomme i forhold til et handicap

Hvordan er det det at være ung i en familie med en bror eller søster med et handicap

Svære følelser og tanker

Fremtiden hvordan bliver den?

At mærke og sætte sine egne grænser

Vi som gruppeledere på søskendekurserne er som oftest i en position vi kalder for ”den vigtige anden” overfor søskende og indtager dermed rollen som bevidner i forhold til deltagernes oplevelser. Dette sker naturligvis som supplement til forældrene og aldrig som en konkurrerende voksen. Mange gange kan det være nemmere at fortælle det som er svært til andre som man ikke er så tæt på i hverdagen er der flere søskende der fortæller.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar