Sociolog, hjerneforsker og forfatter Anette Prehn beskriver
et fænomen hun kalder for fremtidståge og er når vi kigger fremad og ser et
tåget landskab eller oplever en uklar fremtid. Fremtiden er mildest talt svær at
forudse – måske endda umulig. Ådalskolens søskendekursus er meget inspireret af
Anettes hjerne logikker som på en vis virker uhyre simple men på den anden side
kræver forståelse og vedholdenhed. Når vi ser, hvad fortiden forudså om
fremtiden, kommer vi ofte til at le, fordi spådommene var fremskrivninger af
logikker, der virkede så utrolig eviggyldige dengang, men som siden stak af i
en ret så anderledes retning. De fleste afholder sig klogeligt fra at gøre
noget lignende i dag. Og de, der alligevel vover pelsen, kommer ofte til at
lave fejlslutninger og antage, at de konturer, vi øjner i dag, kommer til at
udgøre strukturerne af i morgen. Det er helt naturligt for den menneskelige
hjerne at forsøge at forudsige og begribe, hvad der er på vej. Vores indre ro
afhænger blandt andet af, om vi lykkes med det. Men det er temmelig svært at
gøre med succes i fremtidståge. Oplevelsen af fremtidståge kan let få mennesker
til at blive særdeles usikre og slå bak. Dette får dog ikke i sig selv
fremtidstågen til at gå væk. Derfor er det en nødvendig kompetence i vor tid at
kunne etablere nogle heller, eller oaser, af indre ro, tillid og skelneevne,
selv når omgivelserne og de næste skridt synes tågede, og vi selv føler os
’mentalt omtågede’. Vores hjerne behøver at ”se stier for sig”. Hvis hjernen
ikke kan se en sti, står den ”stille” og hvis hjernen kan se en sti, men stien
ikke virker attraktiv/værdifuld, går hjernen kun modstræbende og langsomt
fremad. Som mange søskende fortæller på søskendekurserne kan man nemt stå i
fremtidståge når man har en bror eller søster med et handicap. Der er mange
bekymringer i dagligdagen og mange tanker man som søskende ikke altid ved hvad
man skal gøre ved. Når der er fremtidståge på spil ryger amygdala (hjernens
alarmklokke) til vejrs og barnet vil tit have lyst til at klamre sig til den
situation, det skal forlade. Også alt for lange (irrelevante) forklaringer eller
for store krav kan udløse fremtidståge hos søskende. Her vil børn typisk bare
gå i stå og undlade at lave det, som de er blevet bedt om at lave fordi de ikke
kan “se billedet” for sig. Måske forsøger børnene endda at bygge et indre billede
op, men de mister billedskabelsen, når forklaringerne bliver for lange. Det er helt naturligt for alle mennesker, at vi gang på
gang oplever fremtidståge men det springende punkt er hvordan vi handler og
reagerer på fremtidståge. På søskendekurserne i Ringsted lærer vi børnene 5
handlinger som er gode og relevante når man står i fremtidstågen.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar