Autismespektrumforstyrrelse er en udviklingsforstyrrelse, der særligt
viser sig i børnenes manglende kontakt med andre mennesker. Autisme er en grundlæggende
udviklingsforstyrrelse, hvor hovedsymptomet er, at barnet har vanskeligheder
med socialt samvær og kontakt til andre mennesker. Nogle børn med fx autisme er
meget kontaktsvage, nogle også udviklingshæmmede. Andre har forstyrrelsen i
mildere grad, så afvigelserne først opdages i skolealderen, og måske først når
børnene får svært ved at klare de sociale krav i ungdomsårene. Udviklingsforstyrrelser
er livslange, men der er mange muligheder for behandling, så personen kan få et
godt liv, trods kontakt svaghed og kommunikationsproblemer. Hovedsymptomet ved autisme er mangelfuld kontakt med omgivelserne. Den
viser sig typisk ved, at børnene befinder sig ret godt ved at være for sig selv
eller lege "ved siden af", i fred for andre mennesker. Det virker
ikke, som om børnene savner samvær – i hvert fald ikke, mens de er små. Blikket
er næsten altid afvigende, enten nærmest glasagtig, så det er tydeligt, at
barnet er afvigende på det punkt eller blot mere end almindeligt genert og
undvigende, mere fokuseret på ting end på mennesker. Grundlæggende mangel på socialt samspil og interesse for andre
mennesker har været forklaret ved en manglende evne til at leve sig ind i andre
menneskers tanker og følelser. Et barn med en autismespektrumforstyrrelse
kræver omgivelser med en helt særlig forståelse også fra søskende. På
Ådalskolens søskendekursus tilbyder vi søskende som har en bror eller søster
med autisme et søskendekursus hvor de får mulighed for at tage hul på at tale
om de erfaringer, oplevelser og følelser, der er forbundet med handicappet. Og så er søskendekurserne et genialt frirum,
hvor børnene kan være sammen med hinanden og andre i lignende situationer.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar