Når børn mødes på
Ådalskolens søskendekursus i Ringsted og den nødvendige tillid har indfundet sig går snakken ofte meget lystigt. Det er netop også
meningen og et af formålene ved søskendekurserne. Her kommer et lille udpluk af en snak vi havde på et af
søskendekurserne. 4 børn på 12 år er i gang med en aktivitet, de sidder sammen
og aktiviteten handler om det ansvar man har eller kan opleve, når man har en
bror eller søster med et handicap. Mathias, som har en lillesøster med autisme
fortæller, at hans søsters handicap har betydet, at han er blevet mere moden
eller voksen. ”Jeg klarer lidt mere nogle ting selv. Sådan har det i hvert fald
været i min situation. Jeg har haft mange perioder hvor både min mor og far har
været meget optaget af min søster så der ikke var så meget tid til mig. På den
måde, så tror jeg, at jeg er blevet mere moden”. ”Jeg er nok også blevet meget
mere voksen i det og nu kan jeg bedre se, hvordan andre søskende (særligt de yngre
søskende] reagerer på det. Jeg er i flere perioder trådt ind lidt som en
forælder, hvor jeg påtog mere ansvar over for hende. Det er noget, jeg selv har
taget på mig. Og jeg tænkte: ”Nu skal jeg passe på min lillesøster” og sådan
nogle ting. Så jeg er gået ind og fået styr på tingene og mente, jeg skal holde
styr på min families aftaler og ligesom sikre sig, at alt og alle er okay.
Mathias er gået fra rollen som barn til rollen som voksen, hvor han i særlig
høj grad passer på familien. Ingen søskende taler om voksenrollen som noget
negativt. I stedet italesætter de den ændrede rolle og deres personlige
udvikling som en nærmest naturlig følge af at have en søskende med et handicap.
For Mathias er modenheden dog dobbelttydig. Han er 12 år snart 13 og det er
tydeligt for os andre udenfor, at hans adfærd peger på, at han ikke blot er
blevet moden, men at han måske også kan være blevet voksen for hurtigt. Han
giver ikke direkte udtryk for negative følelser i relation til den øgede
ansvarsrolle, men de andre søskende i snakken fortæller, at de oplever, at de
er blevet voksne for hurtigt. Denne oplevelse af at blive voksen for hurtigt
kendes også fra andre børnegrupper, som kan opleve udfordrende perioder i løbet
af barndommen.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar