Ådalskolens søskendekursus i Ringsted er funderet udfra en systemisk
tilgang. At tænke systemisk vil sige at tænke i helheder, relationer og
sammenhænge og i en systemisk tilgang kan intet forstås isoleret. Dette
betyder, at søskendekursets program og opbygning interesserer sig for mønstre
og sammenhænge i familien frem for simple årsagsforklaringer. Vi tror på, at ethvert
menneske er sit eget system og indgår samtidig i en række systemer, der
gensidigt påvirker hinanden. Eksempler på sådanne systemer er familien,
institutioner og skolen. Ethvert system har sine egne sandheder og systemerne
påvirker hinanden. Den gensidige påvirkning af systemer betyder, at en
forandring i eksempelvis familielivet kan få konsekvenser et andet sted i
systemet og omvendt. Den systemiske tilgang betyder ligeledes, at et barn med
et handicap aldrig reduceres til én identitet eller rolle. Ethvert menneske
positioneres og positionerer sig hele tiden, hvilket betyder, at barnet med
handicap kan være søn, datter, ven, sød, venlig, irriterende, provokerende og
meget mere i løbet af et liv, en dag eller få timer. Det er med andre ord
forståelsen af det enkelte barns systemer og konteksten, der er vigtig. På
søskendekurset arbejder vi målrettet med, at børnene får denne forståelse og en
oplevelse af, at de selv har magt over deres liv. Gennem masser af lege og
lærende aktiviteter opnår en forståelse for deres egne handlemuligheder. Det
handler ikke om, at søskende skal gøre alting selv, men om, at det kun kan være
det enkelte barn, der tager beslutningen i sidste ende.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar